FødevareWatch

Danske gourmetvirksomheder buldrer frem

Danske gourmetvirksomheder, der satser på fødevarer af høj kvalitet, har hævet indtjeningen markant, viser en ny brancheanalyse.

Foto: Cecilie Smetana/Polfoto/Arkiv

Der er gode penge i at satse på kvalitet.

En brancheanalyse foretaget af Berlingske Research blandt 37 gourmetvirksomheder viser, at den samlede bruttofortjeneste er steget med 200 mio. kr. fra 2011 til 2013, hvilket svarer til en stigning på 52 pct.

Det er især Lagkagehuset, der driver væksten med en tredjedel af markedet, mens luksusbrands som Summerbird, Peter Beier Chokolade, Lakrids by Johan Bülow og Kjær & Sommerfeldt også klarer sig godt.

Louise Byg Kongsholm, ekspert i forbrugertrends ved Pej Gruppen, mener analysen er udtryk for, at danskerne i dag køber dagligvarer til discountpriser for at bruge lidt ekstra på gourmetvarerne.

”Det handler om at forsøde den ellers lidt kedelige leverpostejstilværelse og få en smag af det luksusliv, vi havde før krisen. Det er til at overskue rent økonomisk med en bøtte Bülow-lakrids eksempelvis. Det er en luksus vi alle kan have adgang til og nyde godt af,” siger hun til Berlingske.

"Vi skal værne om det eksklusive"

Danske kvalitetskæder erobrer terræn

Danskerne er blevet mere kvalitetsbevidste, men…

Mere fra FødevareWatch

Royal Greenland vil sprede nettet mere ud globalt

Den grønlandske fiskekæmpe skal have flere og tykkere tråde ud til de store globale markeder. Efter et barskt 2020 med nedgang i omsætningen på knap en halv mia. kr. og underskud skal salgskanalerne være stærkere, lyder det fra topchef Mikael Thinghuus.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier