Danske gourmetvirksomheder buldrer frem

Der er gode penge i at satse på kvalitet.
En brancheanalyse foretaget af Berlingske Research blandt 37 gourmetvirksomheder viser, at den samlede bruttofortjeneste er steget med 200 mio. kr. fra 2011 til 2013, hvilket svarer til en stigning på 52 pct.
Det er især Lagkagehuset, der driver væksten med en tredjedel af markedet, mens luksusbrands som Summerbird, Peter Beier Chokolade, Lakrids by Johan Bülow og Kjær & Sommerfeldt også klarer sig godt.
Louise Byg Kongsholm, ekspert i forbrugertrends ved Pej Gruppen, mener analysen er udtryk for, at danskerne i dag køber dagligvarer til discountpriser for at bruge lidt ekstra på gourmetvarerne.
”Det handler om at forsøde den ellers lidt kedelige leverpostejstilværelse og få en smag af det luksusliv, vi havde før krisen. Det er til at overskue rent økonomisk med en bøtte Bülow-lakrids eksempelvis. Det er en luksus vi alle kan have adgang til og nyde godt af,” siger hun til Berlingske.
"Vi skal værne om det eksklusive"
Relaterede artikler:
"Vi skal værne om det eksklusive"
For abonnenter
Danske kvalitetskæder erobrer terræn
For abonnenter
Danskerne er blevet mere kvalitetsbevidste, men…
For abonnenter