FødevareWatch

Købmænd hilser pantordning velkommen

En ny pantordning kommer ikke til at koste danskere 50 øre per dåse, men snarere det halve, vurderer De Samvirkende Købmænd.

Foto: Lars Krabbe

Uden at kende de præcise detaljer i en kommende pantordning mellem Danmark og Tyskland hilser De Samvirkende Købmænd en ny pantordning velkommen.

"Vi har længe ønsket en løsning på problemet, og når miljøminister Kirsten Brosbøl nu er på vej med en aftale med Tyskland, vil vi efter den gamle karakterskala give hende et 11-tal med pil opad," lyder det fra Claus Bøgelund Nielsen, der er vicedirektør hos De Samvirkende Købmænd.

Organisationen forventer, at en aftale om emballagepant vil gøre det mere attraktivt for de danske kunder at handle i danske butikker.

Han benytter samtidig lejligheden til at understrege, at ordningen ikke som oplyst i første omgang, kommer til at koste de danske forbrugere 50 øre per dåse, men snarere kun det halve.

"Med de oplysninger vi har, vil jeg næsten lægge hovedet på blokken. De 50 øre er simpelthen forkert," siger Claus Bøgelund Nielsen.

Han henviser til, at der til en tysk pant skal lægges tysk moms. Den er 19 øre af en pant på 1 kr. Hertil skal så lægges yderligere nogle øre til emballageafgift og håndteringen af systemet, og så lander regningen måske omkring 25 øre.

Claus Bøgelund peger samtidig på, at der i alle andre detailbutikker end nogle få grænsebutikker opkræves pant.

"Det drejer sig om cirka 60 grænsebutikker, der kan slippe for at opkræve pant, når udlændinge handler i butikkerne. Men som kunde i en tysk butik kan danske handlende jo vælge at betale den tyske pant, og så aflevere emballagen og få panten tilbage næste gang de handler i butikken," siger Claus Bøgelund Nielsen.

Hos Dansk Retursystem A/S fortæller presseafdelingen, at man ikke kan udtale sig om ordningen, fordi den endnu ikke er underskrevet.

Pantfri grænsehandel lidt endnu

Regeringen rydder ud i afgifter

Ny pant på vej på grænsedåserne

Mere fra FødevareWatch

Højere omkostninger rammer Danish Crown på indtjeningen i halvåret

Halvårsregnskabet for kødkoncernen viser fremgang på toplinjen, mens indtjeningen falder som følge af dyrere energi, transport og emballage. Salgsfokus er rettet på omstilling væk fra Kina og mere afsætning i Europa og markeder som USA og Japan. Fokus på flere plantebaserede produkter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier