FødevareWatch

Carlsberg tæt på lancering af nyt effektivitetsprogram

Efter ved årsregnskabet at have omtalt endnu et effektivitetsprogram er Carlsberg nu meget tæt på at lancere det for organisationen og derefter for "offentligheden."

Foto: Jens Dresling/Polfoto

Efter ved årsregnskabet at have omtalt endnu et effektivitetsprogram er Carlsberg nu meget tæt på at lancere det for organisationen og derefter for "offentligheden."

Det siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen på et telepressemøde efter regnskabet.

"Vi kigger på nye initiativer," bekræfter koncernchefen og tilføjer:

"Vi har bygget en ny forretningsmodel de seneste år og har de sidste tre måneder arbejdet på nye initiativer."

Jørgen Buhl vurderer, at bryggerikoncernen nærmer sig det punkt, hvor programmet skal lanceres internt.

"Til den tid vil der komme flere detaljer."

Over for Ritzau Finans medgiver han dog, at det naturligt nok vil være betydeligt færre omkostninger end ved det seneste program - BSP1 - der var milliarddyrt og inkluderer flytninger, effektiviseringer af forretningsgange og lignende.

"Det nye program kigger mere på organisation og måden vi arbejder på," forklarer koncernchefen til Ritzau Finans, men henviste ellers til detaljer senere på året.

I kvartalsregnskabet fremgik det, at fordelen fra det nye program først vil påvirke målene i 2016, mens målene for 2015 ikke påvirkes af programmet.

Der vil måske være omkostninger i 2015, men også det må markederne og analytikerne vente med en specifikation af til senere, forklarede vicekoncernchefen og CFO Jørn P. Jensen på pressemødet.

Carlsbergs underskud en anelse større end ventet

Carlsberg fastholder forventningerne

Mere fra FødevareWatch

Spar styrker fokusset på egne mærker

Detailkædens egne private label-varer skal fylde mere i sortimentet, og der sættes derfor fut under udviklingen af nye sortimenttilføjelser på tværs af kategorier som frost, friske fødevarer og non-food. Ifølge mediet The Grocer sker det i et forsøg på at imødekomme forbrugernes efterspørgsel efter billigere varer i en tid med tårnhøj inflation. Hvilke konkrete produkter, der kommer ud af Spars øgede fokus på private label-mærkerne, melder historien intet om, men detailkæden meddeler, at man har planer om at skabe 90 nye produktlinjer i løbet af 2023 på tværs af alle tre kategorier. Kædedirektør, Louise Hoste, uddyber:”Taget leveomkostningskrisen i betragtning kommer Spars brandteam uden tvivl til at gennemgå alle kategorier for at sikre, at kunderne har passende muligheder for at nå deres budgetter, uanset om det er kunder, der stadig ønsker at forkæle sig med premium, eller kunder, der leder efter billigere varer.”Tilbudsjagten er nu også gået ind på Coops egne mærkerLeverandører om årsforhandlinger: ”Alle ender med at fire på indtjeningen”Danskerne flokkes om tilbud - analysehus peger nye tendenser ud

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier