FødevareWatch

Heineken trodser svært marked og sælger flere øl

Bryggerikoncernen har øget omsætningen med 8,1 pct. Det er især den asiatiske og latinamerikanske forretning, der trækker Carlsberg-konkurrenten op.

Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau/arkiv

Hollandske Heinken øgede sin organiske omsætning 2,2 pct. i løbet af første kvartal, hvor den samlede omsætning steg 8,1 pct.

Det skal ses i forhold til, at bryggeriet kun øgede antallet af solgte liter øl steg 2,4 pct., men også at selskabet har haft gavn af en svækket euro.

Det er især regionerne Asia Pacific og Americas, der driver fremgangen, hvor salget vokser henholdsvis 21 og 18 pct., mens salget i Central- og Østeuropa dykkede 5,4 pct. i perioden januar-marts. Ifølge Bloomberg overgår Heinekens vækst i Asien analytikernes forventninger.

Heineken skriver, at selskabets globale brands som Desperados og Sol Premium oplevede en tocifret fremgang i antallet af solgte liter, hvilket medvirker til resultatet på 579 mio. euro i kvartalet. En markant fremgang i forhold til sidste års resultat på 143 mio. euro, men fremgangen skyldes især en gevinst på 375 mio. euro fra salget af den mexicanske pakkevirksomhed Empaque.

Selskabet fastholder sine forventninger til resten af året.

"Vi har oplevet solid fremgang i første kvartal med vækst i toplinjen, hvilket reflekterer Heinekens geografiske diversitet. Mens prisfastsættelsen fortsat begrænses af deflation og pres ude fra - og markeder inklusiv Nigeria og Indonesien er udfordrende - er vi stadig overbeviste om at levere på forventningerne til hele året," siger formand og CEO, Jean-François van Boxmeer, i forbindelse med regnskabet.

Heineken overtager styringen i slovensk bryggeri

Indonesien vil skrue ned for øldrikkeri

Verdens største bryggerier får sværere ved at skabe høj vækst

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier