Indonesien vil skrue ned for øldrikkeri

Regeringen i Indonesien lader torsdag et nyt tiltag træde i kraft, der skal regulere ølsalget i landets kiosker og mindre forretninger og spås gå ud over aktører som Heineken og Diageo.
Det skriver Financial Times.
Regeringen udtaler, at dets tiltag er et forsøg på at reducere mindreåriges alkoholindtag, men ses også som en konsekvens af islamistiske gruppers øgede indflydelse.
Analytikere vurderer, at restriktionerne vil få betydelige, men ikke store konsekvenser for Heineken og Diageos alkoholsalg. Indonesien står kun for cirka 2 pct. af de to selskabers samlede salg, men ølmarkedet har her de seneste år vokset 5-6 pct.
Indonesia's Brewers Association er utilfreds med regeringens tiltag og udtaler, at det risikerer at gøre markedet mindre attraktivt for investorer og vil skade landets turistindustri.
Indonesien er blot det seneste marked i Asien, der mod forventning viser sig som problematisk for verdens alkoholproducenter. Kina har ligeledes øget dets restriktioner mod alkoholsalg, og salget af dyrt cognac og whisky er her faldet kraftigt afledt af præsident Xi Jinping's anti-korruptionstiltag.
Flere sydøstasiatiske lande har desuden restriktioner mod alkoholreklamer, hvilket gør det svært for udenlandske mærker at vinde markedsandele.
Relaterede artikler:
Kaffeeksporten sætter rekord
For abonnenter