FødevareWatch

Vestfyen skaber ny ølserie med kendt designer

Det danske bryggeri fra Assens lancerer i maj to nye ølserier, som blandt andet kommer på Dansk Supermarkeds hylder. Bag serien står en farverig designer og reality-stjerne.

Foto: Daniel Hjorth/POLFOTO/ARKIV

Det traditionelle Bryggeriet Vestfyen har kastet sig ud i et for bryggeriet ganske nyskabende projekt.

Sammen med kendisdesigneren Jim Lyngvild laver selskabet nu et "bryggeri i bryggeriet" ved navn Frejdahl, som til at starte med lancerer to nye ølserier, der fra maj skal sælges i Netto, Føtex og Bilka samt i restauranter, cafeer og hoteller.

Den ene serie bliver en såkaldt økologisk hverdagsøl, den anden en konventionel luksusøl. Til at begynde med er der tale om en investering i størrelsesordenen 2 mio. kr. og en opstartsproduktion på et par hundredetusinde flasker.

Vestfyen reddet af specialøl

Jim Lyngvild kendte adm. direktør i Bryggeriet Vestfyen Poul Mark, idet Lyngvild havde stået for at redesigne bryggeriets Jolly-kampagne. Det ene førte derefter til det andet, som man siger.

”Vi sad en aften og snakkede, og Jim sad og smagte nogle af vores øl. Og så sagde han – hvorfor laver vi ikke en øl, der virkelig er kælet for? Jeg sagde - snak med vores brygmester. Så havde de to jo en vældig snak og fik simpelthen blandet så meget sammen og kom til sidst over med noget, som egentligt smagte fantastisk. Så gik det pludselig stærkt. Om aftenen og ud på natten sendte han (Lyngvild, red.) designtegninger på, hvordan han vil have det; der er ikke noget, der bliver tilfældigt. Der er ikke noget, der kan være godt nok, og det er meget sjovt at arbejde sammen med en, som går så meget op i kvalitet i både indhold og indpakning,” siger Poul Mark til FødevareWatch.

Udover Dansk Supermarked har man indtil videre truffet aftale med gourmetrestauranten Mortens Kro i Aalborg. Flere er på trapperne, bedyrer Lyngvild, dog er aftalerne endnu ikke lukkede.

Vil skille sig ud med mjød og havtorn

Der er som bekendt et væld af entreprenører, der i tiden forsøger sig med mikrobryg. Lyngvild mener imidlertid, at Frejdahl vil formå at differentiere sig. 

”Vi skal skille os ud ved at have nogle nye smagsvarianter. Lige præcis med øl er det sindssygt spændende, for er det for eksempel cremer, vi taler, har folk deres præferencer, som de ikke går bort fra. Når det er øl, er det noget helt andet, for folk elsker at smage nye øl. På den måde er der plads til meget mere, uden at det i den forstand behøver være banebrydende. Men vi har f.eks. valgt at tilsætte fadlagret mjød fra sherry-, whisky- og hvidvinsfade til øllen. På den måde laver vi nogle nye smagsvarianter og prøver nye råvarer som f.eks. havtorn, der kan give nye smagsnuancer,” fortæller han.

 

Det er Jim Lyngvild og brygmester Christoph Behnke fra Bryggeriet Vestfyen, der sammen har udviklet de nye smagsvarianter. Og her kan man nok tale om, at ild og vand mødes i den farverige mediekendis og den garvede, tyske brygmester.

”Jeg kommer jo og spørger – kan vi ikke putte det, det eller det i? Han er tysker og meget korrekt og siger - nej det kan ikke lade sig gøre. Så går han og tygger på det i et døgns tid og kommer så tilbage og siger – jo det kunne vi nok godt alligevel,” fortæller Lyngvild. 

Investeringer og markedsføring på trapperne

Frejdahl-øllene vil blive brygget på Bryggeriet Vestfyens produktionsudstyr, dog helt adskilt fra den almindelige produktion. Investeringerne vil ske løbende. Indledningsvist har man købt nye maskiner, herunder en champagnepropmaskine og en ny optagningsmaskine – den der sætter flaskerne ned i kasserne – da flaskerne er ganske anderledes end bryggeriets standardversion.

Derudover vil Poul Mark sætte en marketingkoordinator på projektet for at køre massivt på med markedsføring, så snart startskuddet lyder.  Bryggeridirektøren fortæller desuden, at man også har fået interessetilkendegivelser uden for landets grænser.

Det 25 år gamle bryggeri kom ud af regnskabsåret 2013/14 med en omsætning på 229,8 mio. kr. og et nettoresultat på 1,5 mio. kr.

Bryggeriets omsætning har i en årrække været for opadgående, mens bundlinjen har vist svingende resultater med underskud i perioden 2005-2008 og derefter stigende positive resultater indtil 2010/11, hvorefter kurven atter går nedad. 

Det går fremad for de danske specialbryggere

Fond overtager formandsposten i fynsk bryggeri

Aarhus Bryghus leverer plus på bundlinjen

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier