Froosh høster frugten af rivals tilbagetog

Efter tre år med blødende bundlinje forventer smoothiefirmaet Froosh overskud i år. En konkurrent i defensiven og vækst på 100 pct. skal sikre, at planen lykkes.
Froosh forventer mindre konkurrence fra Innocent i Danmark | Foto: PR
Froosh forventer mindre konkurrence fra Innocent i Danmark | Foto: PR
AF STEFFEN MOSES

Smoothiefirmaet Froosh er klar til at høste frugten af, at markedets hidtil stærkeste spiller Innocent lukker sit danske kontor.

Froosh har samlet set et underskud på 10,5 mio. kr. i 2011 og 2012, og sidste år lå resultatet på 3,3 mio. kr. på den forkerte side af bundlinjen. Men efter tre hårde år tror Froosh’ danske landechef Jeanette Elgaard på bedre tider.

”Det går rigtig godt. Og det kan måske godt virke lidt mærkeligt, at jeg mener det, når nu der er røde tal, men markedet vokser og vi sælger mere og mere,” siger Jeanette Elgaard til FødevareWatch.

Ifølge Jeanette Elgaard vokser smoothie-markedet med 17 pct. om året, og Froosh’ salg af smoothie vokser med 100 pct. I år regner landechefen således med at sælge 600.000 liter smoothie i Danmark mod 300.000 liter sidste år.

Rival lukker dansk kontor

Fremgangen bliver hjulpet på vej af, at smoothiemarkedets største spiller Innocent, der har Coca-Cola som hovedaktionær, har lukket sit danske kontor. Fremover skal den nordiske tilstedeværelse i stedet sikres gennem en distributør, nemlig Rynkeby.

Innocent er altså stadig at finde i danske butikker, og Froosh er også op imod smoothie-producenten Valsølille Most, men Jeanette Elgaard forventer, at Froosh vil vokse på bekostning af de to konkurrenter.

”Vi vil gerne have, at Innocent er på markedet, fordi flere spillere er med til at drive det her nye marked frem. Men vi har selvfølgelig fået mere spillerum, når Innocent satser mindre på det danske marked,” siger hun.

Ud over det voksende marked og en umiddelbart ændret konkurrencesituation, trækker en række nye lanceringer Froosh væk fra de røde tal. Blandt andet har smoothie på dåse og grøntsagssmoothies været succeser, ligesom Froosh er kommet på hylderne i flere supermarkeder og tankstationer.

Froosh i Danmark er ejet af et svensk moderselskab, der sælger smoothies i Skandinavien og i de baltiske lande.

MedWatch bringer senere i dag et interview med Rynkeby om konkurrencesituationen.

Smoothie-firma slås med røde tal

Coca-Cola-selskab indgår samarbejde med Kraft

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter