Aktionærerne i Royal Unibrew kan skåle for endnu et godt regnskab fra bryggeriet, som i de første seks måneder af 2014 øgede både salg og indtjening.
Og på grund af den usædvanligt varme sommer forventer landets næststørste bryggeri nu et bedre resultat for hele året end tidligere oplyst.
"Vi opjusterer forventningerne til årets resultat primært som følge af det vældigt gode sommervejr og øget effektivitet i Hartwall," siger bryggeriets topchef Henrik Brandt i en regnskabsmeddelelse til fondsbørsen torsdag aften.
Efter planen skulle tallene for første halvår først være offentliggjort 29. august, men Unibrew har altså valgt at informere om de gode nyheder allerede nu.
Bryggeriet forventer nu et driftsoverskud i intervallet 790 til 840 millioner kroner mod tidligere 665 til 715 millioner kroner. Skønnet for årets omsætning er også løftet og ventes nu mindst at blive på 5,95 milliarder kroner mod før mindst 5,75 milliarder kroner.
God start på året
Udgangspunktet for de forbedrede udsigter er et stærkt halvår.
Unibrew købte i august 2013 det finske bryggeri Hartwall, og derfor er nettoomsætningen gået hele 67 procent frem til 2,99 milliarder kroner. Ses der bort fra Hartwall-effekten er fremgangen på mere beskedne fire procent.
Det er også lykkedes Unibrew at øge sin indtjening per salgskrone. Overskudsgraden er i halvåret forbedret til over 12 procent, og målsætningen på mellemlang sigt lyder nu på 14 procent mod før 13 procent.
I årets første halve år omsatte bryggeriet for 2541 mio. kr. mod 1692 mio. kr. i samme periode sidste år. Samtidig er
driftsresultatet for perioden steget til 395 mio. kr. fra 189 mio. kr. i sidste års andet kvartal.
Driftsoverskuddet er for andet kvartal landet på 318 mio. kr. mod 164 mio. kr. i sidste års andet kvartal, mens der kan noteres et
resultat før skat på 323 mio. kr. mod 170 mio. kr. i samme periode sidste år.
"I første halvår har vi opnået en fortsat forbedring af resultaterne. Det skyldes både organisk vækst i omsætningen og en øget
effektivitet," siger Henrik Brandt i regnskabsmeddelelsen og fortsætter:
"Væksten er fortsat højest inden for maltforretningen, men er også tilfredsstillende i Nordvesteuropa, blandt andet drevet af en række
kommercielle initiativer, herunder lancering af Egekilde Fruits og Royal Shandy samt den nye Faxe Kondi kommunikationsplatform."
Royal Unibrew sælger Aarhus-grunde for millioner
Unibrew erklærer Carlsberg sommerkrig
Unibrew får påtale fra fondsbørsen