Ny ølkategori skal forny letøllen

I et forsøg på markedsføre en ny type letøl, der har færre kalorier end en normal øl og indeholder mere alkohol end en alkoholfri øl, introducerer ølvirksomheden TeeDawn begrebet lowcaholic.

Når der tales om letøl, kommer vi hurtigt til at tænke på nisseøl og de alkoholfrie øl fra nederste hylde i kiosken.

Men sådan skal det ikke være i fremtiden, og derfor forsøger den danske ølvirksomhed TeeDawn nu, at etablere en ny ølkategori, der både skal tilgodese de fedtforskrækkede og de personer, som sætter pris på, at der er alkohol i en øl.

Lowcaholic hedder den nye ølkategori, som ifølge selskabet indeholder 40 pct. mindre alkohol og 40 pct. færre kalorier end de normale øl på hylderne, og fra TeeDawns egen hånd er man klar en række øl fra små slotte i Bayern med alkoholmængder på maksimum 2,7 pct.

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

"Interessen for at blive alkoholpåvirket er for nedadgående i hele Europa, og det påvirker alle bryggerier og vinproducenter. De sidste 10 år er ølsalget i et land som Danmark faldet med 30 pct. I samme periode har især mikrobryggerier paradoksalt nok vænnet forbrugerne til højere alkoholprocenter. Dels fordi alkohol øger smagsoplevelsen, men også fordi det gør bryggerprocessen lettere og billigere. Selvom vi holder meget af denne subkultur, synes vi, det er udtryk for manglende kreativitet og dygtighed bare at øge alkoholprocenten i stedet for at arbejde med råvarer og processer,"  udtaler  adm. direktør i TeeDawn, Henrik Wiese i en pressemeddelelse.

Indtil 2015 serveres TeeDawn´s 4 øltyper på 35 restauranter i København og Nordsjælland, og derudover er det muligt at finde den nye øltype hos Inco og hos Holte Vinlager i København og omegn.

 Erhvervsmand redder konkursramt fiskefabrik

Unibrew erklærer Carlsberg sommerkrig

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter