Effekten af den store markedsføringskampagne, som blandt andet har involveret den verdenskendte skuespiller og model Eva Mendes, slår igennem i det seneste årsregnskab fra kakaodriksproducenten Cocio.
Efter en årrække som frontfigur for den danske kakaodrik stoppede Cocio med udgangen af 2013 samarbejdet med modellen og skuespilleren Eva Mendes. Hendes arbejde sætter dog stadig et stort aftryk i det seneste regnskab.
Bundlinjen i Cocio, der producerer kakaodrikke og iskaffe på glasflasker og dåser, er i 2013 blevet hævet til 10,2 mio. kr. fra 3,3 mio året før. Det sker i et år, hvor både afsætning og omsætning ifølge selskabet har været svagt vigende.
Regnskabet, der betegnes som tilfredsstillende, bærer ifølge regnskabsmeddelelsen præg af, at de foregående års store markedsføringsbudgetter har båret frugt, samtidig med at budgettet til markedsføring i det forgangne år har været mindre end i de foregående år.
”Det har været et udmærket år, på trods af stigende råvarepriser på mælk. Vi har haft held med lanceringen af nogle nye produkter, og så har vi haft et godt miks både i forhold til produkter og salgskanaler,” siger Jørgen Staarup Christensen, der indtil for ganske nyligt var direktør i Cocio. Han er tiltrådt en stilling som vice president marketing i Arlas internationale division, og bliver fra 1. juli erstattet af Per Sejerø, der kommer fra en stilling som direktør i et Arla-datterselskab i Saudi Arabien.
Senere på året søsætter Cocio en ny markedsføringsindsats, men med de bagudrettede briller på, har kakaomælksproducenten i det forgangne år kunnet udnytte den store markedsføringsudvikling, som tidligere har fundet sted.
"Medietrykket, det som rammer forbrugerne, har i det forgangne år været det samme som tidligere, men vi har kunne spare en del på udviklingsomkostningerne. Vi har nydt godt af, at vi tidligere har udviklet meget på, hvordan vi skal markedsføre Cocio,” forklarer Jørgen Staarup Christensen.
Fokus på eksport
Fremadrettet forventer Cocio at kunne lukrere yderligere på den høje kendskabsgrad, som brandet har blandt danskerne. Ifølge Cocio selv har brandet en kendskabsgrad på 95 pct. i Danmark.
Derudover har virksomheden frem mod 2017 lagt en international strategi, der tager udgangspunkt i Cocio-varemærket. De første positive resultater fra markederne i Norden smitter af i det seneste regnskab, men fremadrettet er der også stor fokus på det tyske og islandske marked, hvor Cocio også er gået ind.
I disse uger er den helt store britiske udrulning ifølge Jørgen Staarup Christensen ved at være på plads, og dermed er de første Cocio-produkter kommet på hylderne i de fem store detail-kæder
Arla og Cocio er i fuld gang med at lancere chokolademælken, som allerede eksporteres til markeder som Tyskland, Norge og Island, i Storbritannien, hvor man arbejder med de store detailkæder.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.