Specialspiritussen pisco, som bedst kan defineres som en sydamerikansk brandy, kan være på vej mod det europæiske marked. Selvom 95 pct. af spiritussen forbruges i Peru og Chile, som producerer den i vinfremstillingsregioner, er der eksportmulighed i en tendens på det europæiske marked.
”Forbrugerne i Storbritannien leder efter spiritus med interessante historier bag sig – anderledes end de produkter, der historisk set er blevet forbrugt i vid udstrækning i landet,” siger Nicolás Poblete, direktør for Prochile UK, som promoverer chilenske varer og tjenester, til mediet Foodnavigator.
Han peger på, at specialspiritus som tequila og mescal er vokset på markedet de seneste år og sammenlagt med en tendens, der for alvor tog fart under corona-pandemien, hvor folk lavede cocktails hjemme, planlægger mange pisco-mærker at ekspandere til Storbritannien og Europa, lyder det.
Grundlægger af pisco-producenten Pisco Nontay, Rodrigo Arredondo, fortæller desuden til mediet, at interessen for specialspiritussen allerede er begyndt at stige, hvor han ”i løbet af de sidste år har bemærket en tredobling af eksporten”, hvilket har fået producenterne til at lede efter internationale kunder.