Pepsicos salg er ikke mærket af Novos fedmemedicin

Ingen tegn på, at vægttabsmedicin påvirker salget af snacks og sodavand, lyder det fra koncernen.
Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Pepsico ser ingen tegn på, at vægttabsmedicin påvirker salget af snacks og sodavand.

Det skriver Bloomberg News.

Pepsico står blandt andet bag sodavand fra Pepsi og populære chips-mærker som Lays og Doritos.

Flere analytikere har tidligere udtrykt bekymring for, at medicin som Novo Nordisk-præparater Wegovy og Ozempic ville have konsekvenser for føde- og drikkevareindustrien, da virker appetitdæmpende og giver anledning til vægttab.

Men Pepsico ser endnu ikke, at medicinen har påvirket salget af sine snacks og sodavand, og selskabet sigter fortsat mod at nå sine forventninger til 2023.

”Vi har ikke set det afspejle sig i nogle af vores tal endnu. Men det er stadig tidligt, og vi holder øje med tendensen af indlysende grunde,” siger Hugh Johnston, der er finansdirektør i Pepsico, i et interview tirsdag.

Hugh Johnston siger også, at man er parat til at skifte til mindre portioner eller færre kalorier, hvis forbrugernes indkøbsmønstre skifter.

Pepsico endte i tredje kvartal med en omsætning på 23,4 mia. dollar og en indtjening per aktie på 2,25 dollar.

Tilbage i august har analytikere fra Morgan Stanley skrevet, at føde- og drikkevareselskaber ville blive påvirket, fordi puljen af patienter, der tager medicin med appetitnedsættende stoffer, ventes at stige til 24 mio. mennesker i USA i 2030, hvilket svarer til 7 pct. af befolkningen i landet.

Administrerende direktør i Walmart, John Furner, har desuden udtalt, at vægttabsmedicinen har fået kunder til at købe færre dagligvarer og skære ned på produkter med mange kalorier.

Pepsico-aktien stiger 1,8 pct. på det amerikanske formarked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter