Novo Nordisks store succes med sit vægttabsmiddel Wegovy og diabetes 2-midlet Ozempic får i stigende grad investorer til at bekymre sig om mulige effekter for fødevarebranchen, skriver Wall Street Journal.
Fødevarevirksomheder som Campbell Soup og Conagra Brands får ifølge finansavisen flere og flere spørgsmål fra investorer om stoffernes potentielle indvirkning på forbrugernes fødevareindtag. Samtidig er interne teams i fødevarevirksomhederne allerede begyndt at brainstorme på, hvordan de skal reagere.
Finanshus: Vægttabsmidler kan ramme fastfoodkæder
Hos børshuset Morgan Stanley estimerer analytikere, at omkring 24 mio. amerikanere, eller næsten 7 pct. af befolkningen, vil tage lægemidler a la Novos i 2035.
Lægemiddelklassen ved navn GLP-1 dæmper appetitten, og børshuset vurderer, at de, der får medicinen, vil reducere deres kalorieindtag med op til 30 pct. Estimatet bygger på et studie af 300 patienter.
Tror ikke på effekten
For en person med et dagligt kalorieindtag på 2000 kan det betyde, at en lille pose chips og en sodavand samt andre fødevarer får lov at blive på hylderne i supermarkedet. Og det er vel at mærke hver dag.
Campbells topchef Mark Clouse har også godt bemærket, at selskaber som Novo og konkurrenten Eli Lilly, der sælger tilsvarende lægemidler, er begyndt at stige på børsen.
Han køber dog ikke ideen om, at lægemidlerne vil reducere salget af fødevare over hele linjen, skriver Wall Street Journal.
Men på børsen er analytikere på tæerne. Ifølge Morgan Stanley kan især fødevareselskaber, hvis sortiment i høj grad er sukker- eller fedtholdigt, lide under medicinalselskabernes succes. Undersøgelsen af de 300 patienter viser, at der især skæres ned på indtaget af kager og salte snacks.
Også børshuset Bernstein har advaret om, at fødevarer som slik vil være udsat.