Momentum får indtjeningen til at banke op i amerikansk storbryggeri

Modelo- og Corona-ejer Constellation Brands har i andet kvartal set tocifrede vækstrater i selskabets øldivision.
Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix

Den medvind, som amerikanske Constellation Brands den seneste tid har mærket på særligt ølfronten, kan i den grad aflæses i tallene, skriver CNBC på baggrund af selskabets rapport for andet kvartal. 

Den amerikanske bryggerikoncern - der står bag Modelo Especial-brandet, som i kølvandet på Bud Light-boykottet er blevet den bedst sælgende øl i USA - præsterede i kvartalet af det skæve regnskabsår en omsætning, der oversteg analytikernes forventninger. 

Øldivisionen var højdespringeren med tocifrede vækstrater, mens vin- og spiritusforretningen omvendt haltede bagefter. Modelo Especial-brandet voksede med 9 pct. i kvartalet.

Overordnet hæver Constellation Brands nu forventningerne til 2024. Indtjeningen per aktie forventes at blive mellem 9,60 og 9,80 dollar mod de tidligere forventede 9,35 til 9,65 dollar.

Mexicansk øl erobrer tronen i USA

En del af den rygvind, Constellation Brands i øjeblikket oplever, kan tilskrives konkurrenten i AB Inbev. 

I lang tid har ølkoncernen med sin Bud Light ellers siddet tungt på tronen og titlen som den bedst sælgende øl på det enorme, amerikanske ølmarked, men forbrugerne - og i særdeleshed de republikanske, konservative vælgere - har af politiske årsager boykottet øllen som følge af et samarbejde med den transkønnede skuespiller Dylan Mulvaney. 

Siden er Modelo Especial-øllen blevet den bedst sælgende i USA.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter