En historisk svag svensk krone og en norsk, der heller ikke har det for godt. Samlet ventes valutamodvind hos Unibrew at påvirke nettoomsætningen negativt med en kvart mia. kr., hvis valutakurserne er uændret resten af året.
”Vi har fået en valutaeffekt i Norge og i Sverige, og det har skabt et kortsigtet hul, som skal lukkes,” siger Lars Jensen, der er topchef i Royal Unibrew.
Det kortsigtede hul skabes, da der er en tidsforskydning mellem, hvornår bryggeriet får stigningerne i omkostningerne - og hvornår det kan indføre prisstigninger.
”Isoleret set for den svenske og den norske forretning er det noget, der betyder noget,” siger direktøren.
Og der er kun et sted at få omkostningerne dækket ind. Og det er hos forbrugerne. Men hvornår det sker afhænger af flere faktorer.
”Det er jo det, der er spillet her: hvad gør konkurrenterne, hvor hurtigt gør de det, hvor meget har man på lager, der er købt til gamle priser - ting, der kan give den tidsmæssige forskydning af, hvornår priserne stiger og hullet lukkes.”
”Men det ender jo med, at vi alle sammen gør det et eller andet tidspunkt. Og for os er der en helt klar måde at reagere på - det skal over på forbrugerne,” siger Lars Jensen.