Øldirektør ser ikke årsresultat i den "lave ende mere"

Royal Unibrew sigter højere i forhold til driftsresultatet for hele 2023.
Foto: Royal Unibrew / Pr
Foto: Royal Unibrew / Pr
AF MARKETWIRE

Bryggeriet Royal Unibrew har skåret den nederste del af forventningerne til driften i 2023 væk og har indsnævret spændet med 50 mio. kr. til 1600-1750 mio. kr. 

Og ifølge bryggeridirektør Lars Jensen sker det, fordi man følger den plan, der er blevet lagt for året.

”Nu er vi igennem syv en halv måned af året, og det gør, at vores forudsigeligheden bliver større. Og at vi ikke kan se et scenarie, hvor vi lander i bunden af det interval vi gav til at starte med. Og derfor indsnævrer vi,” siger han i et interview med MarketWire.

Unibrew har som de fleste selskaber kæmpet med at få dækket højere omkostninger ind i forbindelse med den galopperende inflation. Og det arbejde ses mere eller mindre færdiggjort.

”Der har været en speciel effekt, der er kommet på baggrund af krigen i Ukraine. Og man kan sige, at vi har lukket forskellen mellem de omkostningsstigninger, vi har fået, og de prisstigninger, der er på grund af den inflation, der har været ”unormal” i forhold til, hvad vi har set tidligere,” siger Lars Jensen.

Normalt scenarie

Direktøren ser fremad et mere normalt scenarie. Det betyder, at der næsten altid være inflation i et samfund, og omkostningerne forventeligt vil stige en lille smule.

”Noget af det kommer fra eksempelvis fra løn, der allerede er forhandlet, så vi ved, at der kommer en underliggende inflation. Og så er vi i et scenarie, hvor prisstigninger nok ligger mere i spændet 1-3 pct. i stedet for 10-15 pct.,” siger direktøren.

Selv om det er kunderne, der i allersidste ende kommer til at betale for gildet, så skal ”priserne ikke eksplodere”:

”Men det er klart, at når så mange ting ændrer sig for en forbruger lige fra lønninger, til omkostninger til renter eller andre ting på hus med videre, så skal vi være sikker på, at vi har den rigtige pricepack, som vi putter ud i markederne. Forbrugerne skal stadigvæk synes, at det er et godt køb at købe brandede produkter fremfor at shoppe længere ned,” siger Lars Jensen og fortæller, at man på tværs af organisationen bruger allermest tid på hele tiden at følge med i dynamikkerne på forbrugersiden.

”Når man kigger på historikken de seneste 10-12 år, så er meget af den værdi vi har skabt i Royal Unibrew skabt netop via den værktøjskasse, som hedder pricepack, som er prioriteter i forhold til produkter, forpakningsstørrelser, kanaler og så videre,” uddyber han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter