Carlsberg og Novozymes følger udviklingen af kunstig intelligens

De to selskaber er opmærksomme på den rivende udvikling. Dog har de forskellige syn på, hvordan teknologien kan bruges og hvor hurtigt selskaberne skal investere. 
Cees' t Hart, der er adm. direktør i Carlsberg, er afventende i forhold til, hvordan bryggeriet skal agere med kunstig intelligens. | Foto: Liv Møller Kastrup
Cees' t Hart, der er adm. direktør i Carlsberg, er afventende i forhold til, hvordan bryggeriet skal agere med kunstig intelligens. | Foto: Liv Møller Kastrup

Kunstig intelligens er i en rivende udvikling, hvilket får flere og flere virksomheder til at følge kunstig intelligens. Også i føde- og drikkevarebranchen. 

Til Børsen fortæller Lars Green, der er finansdirektør i Novozymes, at selskabet investerer millioner i kunstig intelligens. Novozymes bruger kunstig intelligens til at optimere sin produktion og finde nye enzymer.

I Carlsberg er man dog mere tøvende. Bryggeriets topchef Cees’ t Hart sammenligner kunstig intelligens med den tid, hvor Big Data blev aktuelt. Altså indsamling af data. 

”Det, jeg lærte derfra, er, at nogle gange er du også nødt til at vente og se, til at støvet har lagt sig, og du kan se, hvad der er relevant at gøre i din egen virksomhed frem for at være den første. Jeg tror ikke, vi har meget at vinde ved at være firstmovers i det felt,” siger Cees’ t Hart, der er adm. direktør i Carlsberg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter