Carlsberg Danmark kommer solidt ud af 2022
Carlsbergs danske forretning lagde til i 2022.
Omsætningen steg således til 4,5 mia. kr. mod 3,9 mia. kr. året forinden, ligesom bundlinjen vendte retur til det prepandemiske niveau.
Det fremgår af regnskabet for Carlsberg Danmark, der onsdag er blevet offentliggjort.
Ser man på volumen, der i året steg med 8,3 pct. mod en stigning på 14,8 pct. på omsætningen, tyder noget på, at prisstigninger har bidraget til at sende toplinjen i vejret.
Overskudsgraden faldt til gengæld fra 10,7 pct. i 2021 til 9,6 pct. i 2022.
I en skriftlig kommentar til Børsen skriver Carlsberg Danmark:
”Alt i alt har 2022 været et vanskeligt år. Første halvår var præget af genåbningen af hotel- og restaurationsbranchen efter nedlukning, hvilket betød en positiv vækst i den salgskanal og en afledt nedgang i detail. Andet halvår var præget af den stigende inflation og deraf stigende omkostninger. Samlet lander resultatet for 2022 tilfredsstillende og på niveau med 2021-resultatet.”
Senioranalytiker ved Jyske Bank Henrik Hallengreen Laustsen peger dog ifølge avisen på, at bryggerigiganten på det danske marked kan komme til at slås med faldende købekraft blandt forbrugerne. Det kommer potentielt til at få konsekvenser for Carlsbergs indtjening på markedet.
Af regnskabet fremgår det, at man i Carlsberg Danmark for 2023 regner med et resultat på niveau med det netop præsenterede i 2022-regnskabet.