Det bliver anden halvdel af året, at Royal Unibrew skal tjene de fleste af sine penge.
Her vil de prisstigninger, som bryggeriet løbende har indført og stadig er i gang med at implementere i et forsøg på at afbøde højere produktionsomkostninger og inflation efter Ruslands invasion af Ukraine, få fuld effekt.
Det fortæller finansdirektør Lars Vestergaard dagen efter offentliggørelsen af bryggeriets handelsopdatering for årets første tre måneder.
”Jeg vil tro, at de fleste drikkevareselskaber vil sige, at det bliver i andet halvår, at man skal tjene pengene i år, fordi der får du fuld effekt af prisstigningerne,” siger Lars Vestergaard, der er finansdirektør i Royal Unibrew.
De højere priser er løbende indført over 2022 og er fortsat ind i det nye år. Det arbejde er godt på vej, men der fortsat et stykke vej endnu, fortæller finansdirektøren.
”Der skal flere prisstigninger til for at have neutraliseret effekterne fra inflation helt, og der kommer lidt mere i resten af året, men vi er relativt langt henne i forhold til at få øget priserne, så vi kan dække vores omkostninger,” siger han.
Svær sammenligning
Det er Ruslands invasion af Ukraine, der blandt andet fik energipriserne til at skyde i vejret, hvilket har været en stor udfordring for bryggerierne. Det ramte for alvor fra andet kvartal sidste år.
”Sidste år kom der en masse omkostningsstigninger i løbet af første kvartal, da krigen brød ud, så i 2022 blev man ramt af omkostningsstigninger i andet, tredje og fjerde kvartal. Så i år er første kvartal den sværeste periode for os, fordi vi skal sammenligne med en periode sidste år uden de omkostninger,” siger han.