Unibrew-topchef forventer at mindske prisstigninger i første halvår af 2023

Flere prisstigninger venter forude for Royal Unibrews kunder og forbrugere, men i løbet af første halvår af 2023 vil prisstigningerne mindskes, forventer adm. direktør. 
Lars Jensen er topchef i Royal Unibrew. | Foto: Pr
Lars Jensen er topchef i Royal Unibrew. | Foto: Pr

Der er positive takter forude for bryggeriselskabet Royal Unibrews kunder og forbrugere. 

Adm. direktør Lars Jensen fra bryggeriselskabet forventer, at de prisstigninger Royal Unibrew må indføre i 2023 bliver væsentligt mindre end dem man kom med i 2022. 

”Vi ser generelt, at med den faldende inflation og knap så høje omkostninger, så vil vores prisøgning også blive mindre,” siger han til FødevareWatch. Dog skal bryggeriet i 2023 hæve priserne med mere end 10 pct., for at kunne holde indtjeningen mod omkostningsstigninger på 25 pct.

Det fortæller Lars Jensen i forbindelse med det nyligt aflagte regnskab, som i høj grad viste, at forbrugerne ikke er stoppet med at drikke mindre øl og andre drikkevarer, men at produkterne forbrugerne købte var billigere. Det resulterede i, at blandt andet indtjeningen i Royal Unibrew ikke blev som forventet i 2022. 

Derfor måtte bryggerigiganten fra Faxe flere gange til forhandlingsbordet i 2022. Lars Jensen fortæller, at der stadig er forståelse for prisstigningerne blandt selskabets kunder, men at ”der jo ikke er nogen, der synes, de er sjove.”

Omkostningerne steg i så hastigt et tempo i 2022, at Royal Unibrew indførte prisstigninger, og at de øgede omkostninger bryggeriet oplevede i det forgange år dermed er blev sendt videre til forbrugerne, som dog ikke altid tog lige godt imod dem. 

Det så Royal Unibrew eksempelvis på det italienske og franske marked, hvor forhandlingsretorikken har været en anden end i de nordiske lande, hvor man har mødt større forståelse, fortæller Lars Jensen.

Kan indhente inflationen

På grund af de høje omkostninger haltede indtjeningen som nævnt også for bryggeriet i 2022, der i regnskabsåret faldt til 1,51 mia. kr. mod 1,65 mia. kr. i 2021. 

Senest har bryggeriet indført prisstigninger i Danmark fra 1. januar. Men Lars Jensen håber, at der vil være færre snakke ved forhandlingsbordene i 2023. 

”Det vi ser lige nu er, at vi mangler nogle få procentpoint, så vi på koncernbasis kan få reetableret vores indtjening på literbasis,” siger han og tilføjer, at der er forskel på lande, markeder og kategorier, men at det samlede billede ser positivt ud i forhold til at mindske prisstigninger. 

Generelt er der optimisme at spore i Lars Jensen udsigter for 2023. En årsag til dette er, at øgningen på priser på drikkevarer generelt har været lavere, hvis man sammenligner med andre fødevarepriser. Dermed viser Royal Unibrews’ markedsudsigter, at forbrugerne ikke vil drikke mindre øl og sodavand. 

”Men de er knap så loyale overfor de mærker, de køber. Så forbrugerne køber stadig efter prisen, da de er presset økonomisk,” siger Lars Jensen og uddyber: 

Foto: Gregers Tycho
Foto: Gregers Tycho

”Der er nogle ting, man kan huske priserne på, og hvis ikke man kan se sit favoritmærke til den pris, hvad gør man så? Køber man den alligevel? Eller køber man et andet mærke? Trader man måske ned? Køber man mere på kampagner?,” siger Larsen Jensen før han konkluderer: 

”Det er de dynamikker, der er utroligt vigtige for os og for vores kunder at forstå og reagere på, så vi får maksimeret vores muligheder.”

Øget overvågning af marked og forbrugere

Derfor er en af hovedopgaverne for Royal Unibrew, når det gælder prissætning at følge markedsudviklingen og forbrugeradfærden tættere i 2023. En opgave, der ikke altid er let. 

”Vi oplevede i nogle kategorier og markeder i 2022, at vi havde svært ved at læse, hvad konkurrenterne gjorde. Der var et par episoder, hvor vi blev overrasker og på den korte bane tabte nogle kampagner,” siger Lars Jensen. 

Et af de eksempler kom allerede tilbage i år 2021, hvor Royal Unibrew som de første på det finske marked hævede priserne. Det kostede hyldeplads og gode kampagnepositioner. 

Dog har de episoder, hvor Royal Unibrew, har tabt markedsandele været af kortere perioder, fortæller Lars Jensen. På det danske marked, har det dog ikke været en udfordring. 

”Det har været relativt fladt i Danmark. Der er nogle plus-minuser på kategorier, men hvis man kigger på det samlet set, så er udviklingen i markedsandele relativt flad.”

Målt på omsætning er Nordeuropa Royal Unibrews største marked med en nettoomsætning på cirka 8,9 mia. kr. Hefter følger det vesteuropæiske marked med Italien og Frankrig, hvor omsætningen i 2022 endte i omegnen af 1,4 mia. kr. Til sidst kommer det internationale marked, som tæller mere end 70 lande, hvor omsætningen endte på 1,2 mia. kr. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Frieslandcampina er tilbage på sporet efter et udfordrende 2023. | Foto: Frieslandcampina/ Pr

Arla-rival vækster markant i første halvår

For abonnenter

Læs også