Danskerne køber flere og flere classic-øl

Nye tal viser udsving i danskernes fortrukne øltyper. To øl bliver stadigt mere populære, mens danskernes foretrukne falder i popularitet. 
Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Flere classic, ipa’er og hvedeøl og mindre pilsner. 

Sådan lyder overskrifterne i Bryggeriforeningens nye opgørelse over salget af øl i Danmark i 2022. 

Den mest bemærkelsesværdige udvikling er øltypen classic. Den blev solgt i 80 mio. liter i 2022, hvilket er en stigning på 21 pct. i forhold til 2020, hvor salget nåede 66,1 mio. liter. 

Pilsneren er på en lille retræte men er stadig klart danskernes favoritøl, og står for knap 58,7 pct. af det samelede salg af øl i Danmark. Størst fremgang i popularitet kommer fra øltypen ipa og hvedeøl, hvos salg er steget med 50 pct. siden 2020. Dog er markedsandelen for øllene stadig i den lave ende, da de kun tegner for knap 5 pct. af det samlede ølsalg i Danmark. 

Samlet set steg ølsalget også i Danmark i perioden 2020 til 2022 med omkring 7,4 pct. Bryggeriforeningen skriver dog, at det tal skal tages med forbehold for coronanedlukningerne i 2020 og 2021. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter