Alkoholfrie øl hitter i julen

Flere danskere tyr til de alkoholfrie øl henover julen, og den øgede interesse kan mærkes i Danmarks største bryggeri. 
Foto: Pr/Carlsberg
Foto: Pr/Carlsberg

Danskerne hiver i stigende grad alkoholfrie øl ned af hylderne, når de køber ind til julemånedens fejringer - og det kan mærkes i Danmarks største bryggeri, fortæller marketingchef for alkoholfrie øl i Carlsberg Danmark, Charlotte Damgaard: 

”Alkoholfri øl er en kategori i rivende udvikling, der bliver større for hvert år. Og de seneste år har vi set, at flere danskere også har et alkoholfrit alternativ med til bords, når de samles om julebordet, og det er vi selvfølgelig meget glade for, da vi længe har arbejdet på at gøre danskerne mere opmærksomme på alkoholfri øl,” fortæller hun i en pressemeddelelse fra bryggeriet. 

Sammenligner man salgstallene i julen og månederne op til oktober-december fra 2019 til 2021 er salget af alkoholfrie øl målt på volumen steget med 47,7 pct. ifølge Nielsen-tal. 

Charlotte Damgaard forklarer den stigende popularitet med et større fokus på sundhed og udviklingen af brygteknologier inden for netop den alkoholfrie øl-kategori. 

”Danskerne er fortsat meget sundhedsbevidste og tænker over, hvad de spiser og drikker, og det er en bølge som alkoholfri øl rider med på. Selvfølgelig er det en forudsætning, at øllet fortsat skal smage godt og af øl, og derfor har vi også et meget stort fokus på netop det og udviklet flere smagfulde alkoholfri øl henover årene i tæt samarbejde med vores talentfulde brygmestre,” siger marketingchefen.

Carlsbergs alkoholfrie varianter sidder, skriver bryggeriet, på omtrent 45 pct. af markedet af øl op til 0,5 pct, der udgør grænsen for, hvornår en øl kan kategoriseres som alkoholfri. Det er særligt Carlsberg Nordic, der driver kategorien, fortæller Charlotte Damgaard, der varsler flere nye alkolfrie produkter:

”Carlsberg Nordic er med afstand vores mest populære alkoholfri ølbrand, som danskerne virkelig har taget til sig, men vi har ikke tænkt os at stoppe udviklingen her. Vi er hele tiden på udgik efter at udvikle og brygge bedre øl til alle – også alkoholfri. Og vi er allerede på markedet med flere alkoholfrie specialøl. Vores ambition er, at alle forbrugere skal vide, at der altid er et alkoholfrit alternativ inden for vores største ølbrands som Carlsberg, Tuborg, 1664 Blanc & Brooklyn.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter