FødevareWatch

Høje kaffepriser giver dybe panderynker: "Har aldrig oplevet noget lignende"

Voldsomme prishop på verdensmarkedet og udfordringer med logistik hænger som en mørk skygge over Peter Larsen Kaffe, som netop har afleveret et regnskab, der ellers er præget af fremgang.

Adm. direktør Claus Bertelsen kan se tilbage på et regnskabsår, hvor det er lykkedes Peter Larsen Kaffe at finde nye veje på markedet. | Foto: PR

Danskerne elsker kaffe, uanset om koppen fyldes på kontoret eller i privaten, og det smitter af på seneste årsregnskab fra kaffevirksomheden Peter Larsen Kaffe med hjemsted i Viborg.

Mens skyggerne fra pandemien præger 2020/21-tallene på godt og ondt, har der siden lukningen af bøgerne i juni været meget mere fokus på de globale påvirkninger.

Kaffepriserne er fordoblet det seneste år og de velkendte udfordringer med logistik er ekstra tunge, når det handler om at flytte kaffesække fra Brasilien til Danmark, lyder det fra adm. direktør Claus Bertelsen.

"Jeg har været med i kaffebranchen i 20 år og har aldrig oplevet noget lignende. Det er vildt, og det er ikke hver nat jeg sover," siger Claus Bertelsen om de udfordringer, der gør det meget svært at drive kaffeselskab og ikke mindst spå om resultaterne.

Vi er i det mest uforsigelige år i kaffebranchen

Claus Bertelsen, adm. direktør, Peter Larsen Kaffe

"Vi er i det mest uforsigelige år i kaffebranchen, og jeg ved simpelthen ikke, hvordan det går fremadrettet. Men alle kaffeaktører er jo i samme båd i forhold til kaffepriser og containerfragt," siger Peter Larsen Kaffe-chefen.

Han fortæller til eksempel, at man havde bestilt ti containere med kaffe i Brasilien og ingen kom efterfølgende frem. Om de kommer tre uger efter eller til marts, det ved ingen.

Højere priser på vej

Claus Bertelsen beretter, at selskabet har sat priserne på kaffe op og at man skal forvente meget mere fra branchen i den kommende tid, men at prishoppet per kop kaffe vil blive relativt lille.

"Vi har sendt stigninger ud, og det bliver meget værre efter nytår – men jeg tror ikke, at forbrugerne begynder at drikke mindre kaffe end i dag, fordi det er få øre per kop," lyder det fra direktøren.

Han peger på, at stigningerne i de globale kaffepriser har været så voldsomme den seneste tid, at man simpelthen ikke har kunnet følge med i forhold til at reagere overfor kunderne.

"Der er ingen mellemvej, for det er så store beløb, at det kan vi ikke overleve som virksomhed."

Solidt gennem året

Selskabets netop aflagte regnskab for 2020/21 fortæller ellers en stærkere historie om, at Peter Larsen Kaffe har fundet vej i den velkendte coronaudfordring med nedgang i foodservice samt eventområdet og optur på detailfronten.

Opturen på detailområdet har båret selskabet solidt gennem regnskabsåret, der lukkede den 30. juni og sikrede en lille vækst på bundlinjen til 8,8 mio. kr. sammenlignet med 8,5 mio. kr. året før.

Den 120 år gamle kaffevirksomhed har lykkedes med at finde andre afsætningskanaler, da der manglede kaffedrikkende kontorfolk på arbejde og i restaurationssektoren, mens også de mobile kaffebarer er blevet ramt af festival- og eventaflysninger.

"Begge forretningsområder har dog kæmpet en brav kamp og har, helt i Peter Larsen Kaffes ånd, insisteret på at se nye muligheder i de mange udfordringer," lyder det i ledelsesberetningen, hvor adm. direktør Claus Bertelsen ser masser af positive tegn.

"Den kollektive, kreative og engagerede indsats har ført til udviklingen af nye forretningsmodeller med eksempelvis udbringning af kaffe samt en stærk udvikling af selskabets onlinesalg."

Peter Larsen Kaffe oplyser ikke omsætningen, med markedsudfordringerne har påvirket bruttoresultatet, der dykker til 52,8 mio. kr. fra 56,1 mio. kr. i 2019/20.

Peter Larsen Kaffe har svenske Löfberg som majoritetsejer, og der er i regnskabet blevet sendt et udbytte på 6 mio. kr. til ejerne - og egenkapitalen i selskabet udgør nu 40,3 mio. kr.

Kaffeselskabet fokuserer generelt meget på at udvikle hele forretningsmodellen i mere bæredygtig retning og finde nye lommer af det danske kaffeunivers at dyrke.

"Udover innovation, nye produkter og sociale tiltag har flere faktorer også haft positiv indvirkning på årets resultat. Bl.a. er virksomheden lykkedes med at udbygge positionen med kaffeløsninger på convenience- og food-markedet," lyder det i beretningen, og tiltagene har givet økonomisk pote:

"Satsningerne på udvikling af nye produkter og kategorier bidrager positivt til det samlede resultat."

Vigtig klimaindsats

Selskabet understreger samtidig, at bæredygtig kaffeproduktion og - håndtering er helt i top på agendaen, både for at gøre en forskel klimamæssigt med målsætningen om nuludledning i 2030, men også i forhold til forretningen.

"Vores position som Danmarks mest bæredygtige kaffebrand giver stadigt større mening både for forretningen og vores fælles fremtid. Det er et spor, vi kommer til at fortsætte ufortrødent ad," udtaler Claus Bertelsen i forbindelse med regnskabet.

Peter Larsen Kaffes bæredygtige tiltag foregår primært sammen med Löfbergs-koncernens tiltag Circular Coffee Community, hvor man gennemgår hele kæden fra kaffeproducenten til koppen.

McDonalds-samarbejde åbner nye døre for viborggensisk kaffevirksomhed 

Ny formand i Peter Larsen Kaffe

Kaffeleverandør vil have nul spild fra kaffeproduktionen 

Mere fra FødevareWatch

Ketchupeffekt redder resultatet hos kæmpen Euro Cater

Den nordjyske Euro Cater-koncern, der omsætter for over 8 mia. kr., har igen haft et svært og coronapåvirket regnskabsår. Samlet blev det dog til et positivt resultat i et år, hvor store nedgange blev afløst af store opture, siger økonomidirektør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier