FødevareWatch

McDonalds-samarbejde åbner nye døre for viborggensisk kaffevirksomhed

Et stort klap på skulderen, en stor økonomisk kontrakt og et medfølgende stort potentiale for yderligere udvidelse. Sådan beskriver adm. direktør i Peter Larsen kaffe et nyligt indgået samarbejde med McDonald's Danmark.

Foto: PR

En årlig forventet omsætning på omkring 25-30 mio. kr.

Det er, hvad det viborgensiske kaffefirma Peter Larsen Kaffe kan se frem til, efter virksomheden for nyligt har indgået et samarbejde med McDonalds Danmark om levering af kaffe til fastfoodkæden.

"Det svarer til 55 mio. kopper kaffe om året bare i McDonalds Danmark. Tænk lige over hvor stort dét er," lyder det fra en begejstret adm. direktør i Peter Larsen Kaffe, Claus Bertelsen.

I alt har McDonalds Danmark investeret omkring 125 mio. kr. i satsningen, som har til formål at kapre de kunder, der køber deres kaffe på landets tankstationer. Og forventningerne til kaffeprojektet er da heller ikke ligefrem små.

Ifølge Claus Bertelsen forventer McDonalds at tidoble deres kaffesalg inden for en periode på fem år, således det i fremtiden skal stå for omkring 10 pct. af kædens samlede omsætning.

Åbner døren til nyt marked

Samarbejdet er dog ikke alene en stor økonomisk kontrakt, men også en stor mulighed for Peter Larsen Kaffe, lyder det fra Claus Bertelsen:

"Vi er valgt som lokal kaffeleverandør til verdens største restaurantkæde. Det er et meget stort klap på skulderen for os. Vi bringer 120 års erfaring og brand ind i samarbejdet. Det er lang tid før McDonalds blev født."

"Det er en bekræftelse af vores høje standarder indenfor fødevaresikkerhed og hele det apparat, som ligger forud for selve kaffebrygningen og den færdige kop i butikken," fortsætter Claus Bertelsen.

Kaffeleverandør vil have nul spild fra kaffeproduktionen 

På nuværende tidspunkt har Peter Larsen Kaffe ikke planer om at udvide McDonalds-samarbejdet til også at gælde udenlandske McDonalds-restauranter. Men det er da klart, siger Claus Bertelsen, at der med denne aftale pludseligt er blevet åbnet en dør til et nyt, stort marked:

"40.000 restauranter, 100 lande, 69 mill. kunder hver dag. Vi starter med de 90 i Danmark, men det er rart at vide. at der er stort potentiale derude. Ingenting er dog aftalt omkring dette," siger Claus Bertelsen.

Peter Larsen Kaffes kollegaer i den svenske kaffevirksomhed Löfbergs Coffee Group samarbejder allerede nu med McDonalds bl.a. Sverige.

Potentielt største B2B-kunde

Størstedelen af de i alt 91 danske McDonalds-restauranter er i løbet af de seneste måneder blevet ombygget, således de nu har selvstændige caféområder, og personalet skal fremover ikke kun lange burgere og pomfritter over disken, men også oplæres i at lave håndbrygger baristakaffe.

Hvis McDonalds når målet om at sælge omkring 400 ton ristet kaffe om året i restauranterne, vil Peter Larsen Kaffe efter eget udsagt blive kaffefirmaets allerstørste B2B-kunde.

Udover McDonalds Danmark har Peter Larsen Kaffe desuden 7eleven og Circle K i deres kundekartotek.

Peter Larsen Kaffe kom igennem 2020 med en bundlinje på 8,5 mio. kr. – et fald i forhold til i 2019, hvor den lå på 12,4 mio. kr.

Peter Larsen Kaffe indgår stor McDonalds-aftale

Kafferistere beretter om usædvanlige prisstigninger: Det vil snart ramme dansk handel 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier