Det danske bryggeri har tabt markedsandele fra midten af septembet og fire uger tilbage. Det viser en opgørelse fra analyseinstituttet Nielsen ifølge et notat fra storbanken Citi.
Målingen dækker det såkaldte off-trade salg i butikker på ni europæiske ølmarkeder, Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Italien, Spanien, Østrig, Belgien, Holland og Portugal.
Tallene viser, at Carlsbergs volumener faldt med 7,4 pct. i fire ugers perioden frem til den 12. september i forhold til samme periode sidste år.
Måles over tolv uger faldt volumenerne med 7,2 pct. på de ni markeder, mens der var tale om en fremgang på 1,9 pct. opgjort over 52 uger.
Gik tilbage på målt værdi
Målt på værdi gik Carlsberg 5,7 pct. tilbage over fire uger. Over 12 uger faldt værdien af Carlsberg butikssalg med 7,3 pct. på de ni markeder. Til gengæld steg salget 2,3 pct. opgjort over 52 uger.
Carlsberg klarede sig dermed værre end ølmarkedet under ét.
Det totale off-trade ølmarked faldt med 0,8 pct. målt i værdi over fire uger. Over 12 uger faldt værdien af det totale off-trade ølmarked med 4,5 pct., mens der var tale om en fremgang på 5,1 pct. over de seneste 52 uger.
Citi vurderer, at Nielsens tal for de ni europæiske markeder dækker omkring 80 pct. af off-trade, eller butikssalget, i Vesteuropa under et. Men det fanger ikke salgsudviklingen i Skandinavien, der i Carlsbergs tilfælde vægter særligt tungt, og formentlig omkring 30 pct. målt i volumen, vurderer Citi.
Samlet anslår Citi i øvrigt, at off-trade står for 65 pct. af det samlede salg af øl i Vesteuropa.
Mindre alkohol og færre kalorier skal fastholde Tuborgs position
AB Inbev afsøger markedet for købere til tysk øl for milliarder