Fra 1. november har spiritusproducenter mulighed for at bruge en ny label-platform, som organisationerne Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV) og SpiritsEurope i fællesskab lancerer.
Det skriver Agence Europe.
Via den nye platform bliver det muligt at udstyre spiritusflasker med virtuelle labels, hvor forbrugerne på egne sprog kan finde informationer om næringsindhold, ansvarligt indtag af alkohol og andre informationer, som det i dag er svært at finde plads til bag på flaskerne.
"Nutidens forbrugere forventer mere gennemsigtighed omkring de produkter, de forbruger, og digital mærkning kan imødekomme denne efterspørgsel ved at øge antallet af oplysninger, som virksomheder deler med deres forbrugere, uden at ændre emballagens udseende," udtaler Jean-Marie Barillère, formand for CEEV.
Fra start vil omkring 15 virksomheder teste det nye såkaldte U-label-system. Blandt dem finder man bl.a. Absolut, Edrington og Rémy Cointreau.
EU-kommissær kritiserer alkoholindustriens mærkningsforslag