Spiritusbranche lancerer eget labelsystem

Fremover bliver det muligt for spiritusproducenterne at tilbyde forbrugerne langt flere oplysninger om flaskernes indhold via ny label.
I fremtiden vil man via en QR-kode på flaskerne fra Absolut Vodka kunne finde informationer om næringsindhold osv. | Foto: Thomas Borberg
I fremtiden vil man via en QR-kode på flaskerne fra Absolut Vodka kunne finde informationer om næringsindhold osv. | Foto: Thomas Borberg

Fra 1. november har spiritusproducenter mulighed for at bruge en ny label-platform, som organisationerne Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV) og SpiritsEurope i fællesskab lancerer.

Det skriver Agence Europe.

Via den nye platform bliver det muligt at udstyre spiritusflasker med virtuelle labels, hvor forbrugerne på egne sprog kan finde informationer om næringsindhold, ansvarligt indtag af alkohol og andre informationer, som det i dag er svært at finde plads til bag på flaskerne.

"Nutidens forbrugere forventer mere gennemsigtighed omkring de produkter, de forbruger, og digital mærkning kan imødekomme denne efterspørgsel ved at øge antallet af oplysninger, som virksomheder deler med deres forbrugere, uden at ændre emballagens udseende," udtaler Jean-Marie Barillère, formand for CEEV.

Fra start vil omkring 15 virksomheder teste det nye såkaldte U-label-system. Blandt dem finder man bl.a. Absolut, Edrington og Rémy Cointreau.

EU-kommissær kritiserer alkoholindustriens mærkningsforslag

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter