FødevareWatch

Sydbank: Carlsberg-aktien skal op efter stærk udvikling i Asien

 

Foto: Thomas Borberg / Ritzau Scanpix

Carlsberg kom igennem første kvartal med en markant bedre udvikling end ventet på det asiatiske marked - primært drevet af et stærk vækst i Kina - og det bør sende aktien i vejret fra start.

Det vurderer Per Fogh, aktieanalytiker hos Sydbank, i kølvandet på Carlsbergs handelsopdatering onsdag morgen.

"Aktien skal op på det her. Det er en rigtig positiv udvikling, vi ser i Asien for Carlsberg, og det vidner om, at de virkelig har fået fodfæste derude, og at de kinesiske forbrugere er vendt tilbage til normalen," siger Per Fogh til Ritzau Finans.

Carlsberg kom over en bred kam bedre end ventet gennem første kvartal, hvor Asien og Central- og Østeuropa trak læsset, mens Vesteuropa omvendt hang en kende i bremsen.

Omsætningen landede på 12,993 mia. kr. mod ventet 12,788 mia. kr. ifølge estimater indsamlet af bryggeriet. Til sammenligning landede omsætning på 12,946 mia. kr. i samme kvartal sidste år.

"Hovedpunktet i regnskabet er for mig, at udviklingen i Asien går så stærkt med over 50 pct. organisk volumenvækst i Kina. Bevares - det var relativt lette sammenligningstal, da Kina var lukket ned i første kvartal sidste år, men det vidner om, at Kina er mere end tilbage til normalen - især når vi ser, at det er de dyre ølmærker, der igen vinder frem," siger Per Fogh.

I Central- og Østeuropa var der også en større fremgang i volumen end ventet, omend der var en negativ pris/mix-effekt, hvilket er et udtryk for, at omsætningen er faldet relativt til den solgte volumen. Overordnet set vurderer Per Fogh dog, at kvartalet bød på en stærk udvikling på markedet.

På Carlsbergs største marked, Vesteuropa, gik det derimod tilbage for Carlsberg, efter at bryggeriet var hårdt ramt af coronanedlukninger og restriktioner. Det ramte i særdeleshed salget på barer og restauranter.

"Vesteuropa var lidt håret i suppen - men et hår, man også havde forventet at finde. Volumentilbagegangen på 5 pct. var egentlig ventet, men det, der overrasker negativt, var en større end frygtet pris/mix-effekt på over 10 pct. Det er primært drevet af, at salget på barer og restauranter er forsvundet, mens salget gennem supermarkederne bare er til nogle andre priser. Det gør ondt på Carlsberg," siger Sydbank-analytikeren.

Carlsberg opjusterer efter solidt første kvartal

Carlsberg: Alkoholfri bølge vil skylle ind over nye segmenter

Carlsberg-chef forventer Danmark fri af restriktioner til august

Mere fra FødevareWatch

Kioskgrossist får ny direktør

Efter 12 år som direktør i kioskgrossisten Sügro er Jette Andersen skiftet til Dagrofa Logistik & Salg. Ny direktør er på plads til efteråret.

Carlsberg skruer på succesfuld strategi i storbyerne

Mens det aldrig blev nogen succes at rulle Carlsbergs største brands ud i millionbyer hele kloden rundt, har et udelukkende kinesisk fokus kastet guld af sig. I år nærmer bryggerikoncernen sig 40 byer, og strategien tilpasses så småt en ny fremtid.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier