FødevareWatch

Hancock-bryggeriet klarer sig på lokal opbakning

Mindre grænsehandel har hjulpet på omsætningen i Skive-bryggeriets seneste regnskab, der er presset af det manglende salg af fadøl til restaurationer og fester. Smalhals på omkostningsfronten har sikret overskud.

Foto: PR

Færre fadøl og flere flasker. Kort fortalt har detailforbrugerne hevet flere Høker Bajere og Sports-Colaer ned fra hylderne i løbet af 2019/20-regnskabsperioden i bryggeriet Hancock. 

Skive-bryggeriet kommer således ud af regnskabsåret med skindet på næsen og med en lilel forbedring fra året før. Bruttoresultatet er vokset med 0,5 mio. kr. til 27,7 mio. kr., mens nettoresultatet er landet på 3,4 mio. kr. mod 3,1 mio. kr. i 2018/19.

Forklaringen lyder på, at Hancocks skæve regnskabsår frem til udgangen af september netop fik de gode måneder med i sensommeren, hvor der blev skænket fadøl fra de åbne restauranter og barer. Men bunden under forretningen har været et øget detailsalg - og fokus på at holde omkostningerne nede i en usikker tid.

"Efter oplukningen i august har vi fået nogle fine måneder med fadølssalget, men generelt har vi haft fokus på ikke at tage så store omkostninger i året på grund af usikkerhed, også fordi der blev investeret i de foregående år," siger Kim Laigaard, regnskabsmedarbejder med ansvar for regnskab og økonomi i Hancock.

Grænselukning har hjulpet

Han peger på, at bryggeriet desuden er blevet hjulpet på vej af grænselukningen til Tyskland, og desuden er der blevet fokuseret mere på salg. Dog er den samlede omsætning dykket i regnskabsåret.

"På et tidspunkt kunne ingen køre til Tyskland, og det har smittet af på salget. Samtidig har nogle af vores depoter rettet deres fokus mod at sælge nogle flaskevarer til kunderne, når man ikke kunne sælge fadøl," siger Kim Laigaard og glæder sig over at der kommet øget fokus på lokale varer.

"Vi har mærket et øget fokus på at handle lokalt, ikke mindst her i Skive – og håber den tendens vil fortsætte. Generelt er vi glade for at nye kunder er kommet til og får smagt vores produkter, som vi synes er kvalitet. Vi håber det vil vare ved, og man fremover kigger ekstra på navnet på kassen," siger Kim Laigaard.

Hancock tør på grund af de mange usikkerheder i kølvandet på pandemien ikke komme med forventninger til indeværende år, men bryggeriets talsmand understreger behovet for at få åbnet mere op for tingene, da denne periode er meget sløv omsætningsmæssigt.

"Vi skal nok klare os, men alle trænger til lidt mere optimisme og få åbnet tingene op igen. Og vi skal nok være klar, når det sker".

Hancock Bryggerierne går tilbage for første gang i tre år 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier