FødevareWatch

Coronapandemi lagde låg på dansk ølinnovation

Antallet af nye øl i det danske marked er faldet markant i 2020. Ifølge en ny analyse er antallet af nye øl faldet med en fjerdedel i forhold til forventningerne.

Mikkeller har i de senere år været et af de danske bryggerier med flest nye lanceringer. I 2020 var der ikk så meget fart på som tidligere. | Foto: Joachim Adrian/Ritzau Scanpix

Modsat de foregående år var 2020 intet nyt rekordår for dansk ølbrygning.

Af en analyse, som ølsitet Beerticker har udarbejdet sammen med Bryggeriforeningen, fremgår det, at der kom en fjerdedel færre nye danske øl på markedet i 2020 på grund af covid-19.

I alt blev det til kun 1792 nye øl, men havde de seneste års fremgang fortsat som forventet, så ville der være kommet omkring 2400 nye øl på markedet, lyder vurderingen.

Tilbage i det foreløbige højdepunkt 2019 blev der lanceret 2115 nye danske øl, og med afsæt i aktiviteterne i januar og februar stod 2020 til at blive et nyt rekordår på forkant af pandemien.

"Heldigvis fik øl-nyderne trods alt et væld af nye og interessante øl at vælge imellem i 2020. Men den markante nedgang i antallet af nye øl er desværre et håndgribeligt tegn på, at corona-nedlukningen har stækket en ellers sprudlende branche," siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Maj er traditionelt den måned, hvor der kommer flest nye øl, og her så man i 2020 en klar bekræftelse på billedet af hele året. Der blev i 2019 lanceret 326 nye øl i maj, men der sidste år kun kom 120 nye øl på markedet. Som primær årsag til nedgangen peges der på, at der i 2020 ikke var ølfestivaller, hvor bryggerne kunne medbringe deres nye varer.

Skovlyst-strategi kulminerer i coronaår Royal Unibrew genopliver Odin og andre gamle kendinge Systembolaget havde ekstra travlt under coronaramt 2020 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier