FødevareWatch

Dansk brygger i Norge er stormet gennem 2020

Pandemien har langtfra lukket det norske vestland ned i 2020, og i bryggeriet Lervig er danske Anders Kleinstrup tæt på at krydse trecifret milepæl.

Anders Kleinstrup har været direktør i Lervig Aktiebryggeri siden 2016. (Arkivfoto.)

Anders Kleinstrup har siden 2016 stået i spidsen for det norske bryggeri Lervig, der kan sammenlignes lidt med Mikkeller på dansk jord.

Som det er tilfældet i det danske bryggeri, har hypen om bryggeriet fra Stavanger også kastet stor national og international opmærksomhed af sig, og væksten har været markant i årene, der er gået.

Men hvor mange bryggerier har set stor nedgang i antallet af øl serveret på ølbarer og i restauranter, har Lervig fra Vestlandet i Norge ikke mærket konsekvenserne så negativt, da regionale nedlukninger og serveringsforbud først er kommet på dagsordenen i de seneste måneder.

"Vi har set marginerne blive mindre, fordi vi ikke sælger så meget til restaurationer, men omsætningen er gået op, og vi kommer i 2020 op i nærheden af 100 mio. NOK," siger Anders Kleinstrup.

Fremgangen betyder, at omsætningen er tæt på at være fordoblet siden 2017.

Direktøren tilføjer, at 2020 også på resultatfronten har været tilfredsstillende.

"Lervig kommer ud af 2020 med et resultat, der er bedre end i 2019. Vi har været utroligt heldige med vores placering, og vi ser først nu, at der rigtig bliver lukket ned for alkoholservering," siger han med henvisning til, at det hjemlige norske salg så sent som i december også var godt.

Det helt langsigtede mål er stadig at lave 10 millioner liter, og det tror jeg også godt, at vi kan.

Anders Kleinstrup, adm. direktør, Lervig Aktiebryggeri
I 2019 opnåede bryggeriet et resultat på omkring 4 mio. NOK. Det var lidt lavere end året før, men som det har været i en stribe år, så har det været påvirket af en lang række investeringer.

Måler stadig 10 millioner liter

Tilbage i foråret, da samfund over hele Europa lukkede ned, reagerede Lervig-ledelsen ifølge direktøren prompte. Det betød hjemsendelse af alle de medarbejdere, der kunne gå på orlov, og bestillinger på udstyr for op imod 10 mio. NOK blev annulleret.

"Vi bremsede omgående alle vores omkostninger i et forsøg på at passe mest muligt på. Det var nogle hårde uger, men vi stod det igennem, og kom godt om på den anden side," siger han.

Mens salget til restauranter bremsede op, blev fadølsproduktionen omlagt, så øllet i stedet blev tappet på dåser. Det har betydet en fordobling af dåser i produktionen, og samlet nåede bryggeriet næsten i mål med ambitionen om at ville producere 2,5 millioner liter i 2020.

De mange dåser er blevet solgt i den norske detailhandel og i Vinmonopolet, hvor salget af alkohol er skudt i vejret under corona.

Dertil kommer en voksende eksport, hvor der godt nok ikke har været nogen nævneværdig afsætning til Lervigs traditionelt største marked i Italien, men hvor blandt andet eksporten til Kina "er steget helt vildt".

Vi har stadig et godt træk i salget til ølconnoisseurs i hele verden, men vi arbejder meget med transformationen fra at være det ekstremt hypede nichebryggeri til også at dykke ned i mainstream-markedet, hvor der ligger noget vigtig volumen.

Anders Kleinstrup, adm. direktør, Lervig Aktiebryggeri
Som et sidste element, der har løftet salget i 2020, fremhæver Anders Kleinstrup en åbning af en stor brewpub i hjembyen og den foreløbige udrulning af konceptet Canteen.

Her kører man fra lokale hubs Lervig øl ud til private i norske lokalsamfund, hvor bryggeriet kommune for kommune får lov til at gøre det. Indtil videre sker det med otte biler på vestkysten, men planen er at udbrede konceptet til alle de største norske byer i nærmeste fremtid.

Med de øgede aktiviteter kigges der nu på at udvide produktionen med skiftehold. Alle initiativer skal være med til at understøtte virksomhedens ambitioner om vækst.

"Det helt langsigtede mål er stadig at lave 10 millioner liter, og det tror jeg også godt, at vi kan. Vi kigger lige nu på, om vi skal til at køre i skiftehold, så apparaturet kan køre nok volumen igennem, og selvom vi nok kommer i nogle pladsproblemer, er jeg sikker på, at vi nok skal finde ud af det undervejs," siger Anders Kleinstrup.

Balancen mellem hype og mainstream

Som del af sin strategi spiller man i Lervig på to heste. Ud over ambitionen om at nå 10 millioner liter øl om året, er det også vigtigt for såvel bryggerichef som bryggere, at der holdes fast i udgangspunktet og de eksperimenterende øl og derigennem også i de ølkendere, der sætter pris på mere end blot "en kold fra kassen".

"Vi har stadig et godt træk i salget til ølconnoisseurs i hele verden, men vi arbejder meget med transformationen fra at være det ekstremt hypede nichebryggeri til også at dykke ned i mainstream-markedet, hvor der ligger noget vigtig volumen," siger han og tilføjer:

"Vi bliver nødt til at have mixet, så der også er noget tilgængeligt øl med stor volumen for at kunne have råd til at lave det andet. Det er den svære øvelse lige nu. Vi skal bevare vores varemærke og hype, mens vi lancerer produkter, der er mere tilgængelige for den almindelige forbruger."

Aktuelt betyder balanceakten, at der i ene ende sælges mange pilsnere med Lervig på etikken til detail, ligesom der også produceres såvel hard seltzers og drinks på dåse. I den modsatte ende investeres tungt i blandt andet fadlagrede øl.

"Efter det bratte stop i foråret, er der igen kommet gang i investeringerne, og som det største projekt er vi gået i gang med fadlagring af øl på 500-600 egetræsfade. Her har vi en plan om at lave op til 100.000 liter fadlagret øl om året," siger Anders Kleinstrup.

Høj risiko og høje literpriser

Udover de mange fade har bryggeriet investeret i en ny tappelinje, der gør det muligt at komme den fadlagrede øl på halve og hele champagneflasker.

Det er ikke første gang, at Lervig-bryggerne anført af brygmester Mike Murphy gør sig i fadlagrede øl, men tidligere har det ikke været muligt at udbrede varerne nok til nogle af de internationale markeder, hvor direktøren ser et potentiale i at sælge dyre flasker.

"Literpriserne kan være ekstremt høje, men det er også et risikospil at producere, for du lægger øl på fad i 12-16 måneder, hvor luftfugtighed og bakterier kan være årsag til at man må kassere øllet. Lykkes det, så er det en helt unik og himmelsk øl, der også er en ekstrem betalingsvillighed omkring. Det er som med årgangsvin," siger Anders Kleinstrup.

Som et udtryk for, hvor meget man i bryggeriet tror på, at årgangsøllene kan bidrage på sigt, er Davide Cellegari blevet ansat som barrel manager, og dermed som bestyrer af de mange tønder med øl. Han kom til det norske bryggeri i november efter at have været brygger hos det britiske specialbryggeri Beawertown i et par år.

"Selvom vi siger, at vi vil lave 100.000 liter, så kommer det ikke til at kræve så meget arbejde at afsætte – primært fordi vi har så meget eksport, som vi har. Der skal ikke sælges ret meget i hvert enkelt land. Det spændende i det her er, om vi kan få en interessant literpris for produkterne, som kan retfærdiggøre de investeringer, som vi har foretaget," siger Anders Kleinstrup.

Lervig sælger i Danmark primært sine øl igennem importøren One Pint, men her har afsætningen i det seneste år været udfordret, som den også har været i andre markeder, hvor man heller ikke har været afsted på de mange traditionelle ølfestivaler og messer.

Ølimportør mere end fordobler underskud – men holder optimismen Ny direktør på plads hos øldistributør Magasin: Flere danske bryggere blandt de vigtigste i Europa 

Mere fra FødevareWatch

Pernod Ricard køber online whiskykæmpe

The Whisky Exchange er onlineforhandler af knap 4000 forskellige skotske whisky-mærker i over 30 lande. Handlen skal give den franske koncern mere viden om markedet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier