FødevareWatch

Kæmpe kaffesucces: Danskere vil sælge kaffekapsler for en milliard

Kaffekapslen har været nødsaget til at skrue ned for markedsføringen for ikke at få flere ordrer, end virksomheden kan håndtere.

Foto: Kaffekapslen

Coronakrisen har for alvor sat skub i væksten hos den aarhusianske kaffekapselforhandler Kaffekapslen, der har nydt godt af, at store dele af Europas arbejdsstyrke i perioder har været forvist til hjemmearbejdspladsen.

Kaffekapslen, der sælger såkaldte kaffekapsler i et bredt udsnit at de europæiske lande, kan i år glæde sig over en tredobling i omsætningen målt i forhold til sidste år. I 2020 omsættes der således for over 200 mio. kr. hos kaffekapseldistributøren, der dog har langt større ambitioner.

"For at være helt ærlig, så er min ambition at komme meget tæt på 1 mia. allerede i 2022," siger adm. direktør og medejer i Kaffekapslen, Anders Balmer.

Coronarestriktioner har været en hæmsko for mange virksomheder og brancher, men ikke hos Kaffekapslen. Den aarhusianske virksomhed har nemlig profiteret af, at der har været hjemsendt mange medarbejdere rundt om i de europæiske virksomheder.

"Salget af den kaffe, man bruger i maskinerne på kontorer, er faldet helt drastisk. Mange mennesker, der normalt plejer at drikke halvdelen af deres kaffe på arbejdet, gør det altså ikke længere. Det betyder, at de i stedet drikker mere derhjemme," siger Anders Balmer.

Udgangsforbud og restriktionerne mod restauranter, caféer og lignende i europæiske nationer har også været til fordel for Kaffekapslen, der tydeligt har kunnet se en udvikling mellem stramme restriktioner og høj efterspørgsel på kaffekapsler.

"Jo strammere restriktionerne bliver i et land, desto mere salg får vi. Vi kan dog også se, at når de lemper på restriktionerne, så mister vi lidt af det, vi har fået," siger direktøren, som dog ikke er bange for, at al den enorme vækst, Kaffekapslen har oplevet under coronaen, kommer til at dø ud i takt med eventuelt faldende restriktioner på virksomhedens markeder rundt i Europa:

"Det har altid været sådan, at når en kunde kommer og køber første gang hos os, så er der cirka 50 pct. sandsynlighed for at han kommer igen. Det samme gør sig gældende for de nye ordrer, vi har fået under coronakrisen," siger Anders Balmer.

Anders Balmer kan ikke umiddelbart pege på ting, der for alvor vil kunne sætte en kæp i hjulet for Kaffekapslens ambitioner om at nå en milliardomsætning inden for de næste par år. Svingninger i valutakurser har kostet en smule, men det er ikke noget, der har potentiale til at vælte læsset.

Den største udfordring, virksomheden står overfor i øjeblikket, er i stedet, at lagerkapaciteten ikke kan følge med til efterspørgslen fra kunderne.

"Lige nu har vi faktisk skruet væsentligt ned for markedsføringen, fordi vi simpelthen ikke kan sende flere end de 4.000 ordrer om dagen, som vi sender nu. Det er selvfølgelig underligt, men det er simpelthen gået så meget bedre, end vi havde forventet," siger direktøren, der forventer at overtage et nyt lager i Aarhus i starten af 2021.

 

Aarhusiansk kaffeleverandør udvider på direktionsgangen

Aarhusiansk kaffeleverandør konkurrerer mod Amazon på internationale markeder

Dansk kaffe-iværksætter er blevet Europas største 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier