Carlsberg opjusterer forventningerne efter tredje kvartal

Udviklingen i tredje kvartal får bryggerikæmpen til at opjustere forventningerne til hele året. Særligt er det gået godt i Rusland og Kina. (Opdateret)
Foto: Emma Sejersen/Ritzau Scanpix
Foto: Emma Sejersen/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

(Opdateret med yderligere nøgletal, fakta og tabel onsdag kl. 7.30.)

Carlsberg har på baggrund af udviklingen i tredje kvartal valgt at opjustere sine forventninger til hele 2020. Det oplyser koncernen tirsdag efter markedets lukning.

Carlsberg regner nu med et fald i driftsindtjeningen omkring en midt-encifret procentsats, mens buddet tidligere lød på et fald på en encifret procentsats i den høje ende.

Til sammenligning ventede analytikerne, ifølge et konsensusestimat, indsamlet af Carlsberg selv, at driftsresultatet før særlige poster ville falde med godt 11 pct. til 9304 mio. kr. i 2020 fra 10.465 mio. kr. i 2019.

Opjusteringen sker på baggrund af fortsat positiv volumenudvikling i Rusland og i Kina, og selv om der netop nu er forøget usikkerhed i Vesteuropa.

Med i prognosen er en omregningseffekt baseret på valutakurserne den 27. oktober på negativer 450 mio. kr. mod tidligere forudsete 400 mio. kr.

Volumenvækst

"Vi er tilfredse med vores præstation i tredje kvartal og det faktum, at vi var i stand til at levere mere end 2 pct. volumenvækst, herunder stærke tal for specialøl og alkoholfri bryg. Vores opjustering af indtjeningen er resultatet af solid eksekvering og vores evne til at tilpasse vores forretning og omkostninger til ændrede markedsforhold," udtaler topchef Cees 't Hart i meddelelsen fra Carlsberg.

I tredje kvartal så Carlsberg mere præcist en volumenvækst på 2,4 pct., mens der i årets første ni måneder samlet set har været et fald på 4,0 pct.

Fremgangen i de seneste tre måneder dækker over et fald på 0,8 pct. i Vesteuropa, et minus på 0,4 pct. i Asien, og en solid fremgang i Østeuropa på 12,6 pct.

I Vesteruopa gav godt vejr i august og september et plus på 2 pct. i solgte mængder. Der var speciel vækst i mængderne i Norge, Storbritannien, Tyskland, Bulgarien, Italien og Serbien. Negativt pris/mix på 4 pct. skyldes blandt andet mindre salg til on-trade (restauranter, barer og festivaler).

I Asien rapporterer Carlsberg om en stabil udvikling i mængder. Samlet mængdefald på 0,4 pct. Pris/mix -1 pct. Mængder i Kina steg med 4 pct., men nedlukning i Vestkina påvirker negativt. Laos og Vietnam voksede, mens Indien, Nepal og Malaysia fortsat var påvirket af nedlukninger.

I Østeuropa så man en stærk mængdevækst støttet af godt vejr og stærk fremgang i Rusland grundet kampagner. Samlet var væksten i Rusland på 19 pct. Rapporteret vækst var på minus 9,6 pct. - negativ valutaeffekt på minus 16 pct. Carslberg har vundet markedsandele, hedder det.

Set henover de forskellige mærker var der et plus i volumen til Tuborg på 4,0 pct., mens Carlsberg bakkede 2,0 pct. Grimbergen gik op med 12,0 pct., 1664 Blanc med 13 pct., og Somersby med 9,0 pct. De helt store fremgange stod specialøl, "craft beer", og alkoholfri øl dog for med henholdsvis 12,0 og 29,0 pct.

Flere billige øl

Den organiske vækst faldt imidlertid med 2,1 pct. på baggrund af et negativt prismiks på 4,0 pct., og den samlede omsætning dalede med 6,8 pct. til 17,3 mia. kr.

Til sammenligning ventede analytikerne en omsætning på 16,91 mia. kr. i tredje kvartal og en negativ vækst på 8,7 pct.

Optakt til Carlsberg-regnskab: Ekstra fokus på fremtiden og corona-effekt "Tallene taler for sig selv": Coronakrisen udhuler Carlsberg-ærkerivalers resultater 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også