Ifølge Carlsberg var der blot tale om en "upassende vittighed", da en højerestående Carlsberg-chef tilbage i 2013 bad medarbejderne om at gå stille med en specifik metode bag et velkendt svindelnummer. Det er en tvivlsom forklaring, vurderer eksperter.
Det skriver Berlingske Business.
Der er god grund til ikke at tage Carlsbergs ord for gode varer, lyder det fra Jacob Dahl Rendtorff, professor i ledelsesfilosofi ved RUC, og Winni Johansen, professor på Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus Universitet.
Sagen omhandler Carlsbergs salg af øl i Malaysia, hvor en e-mail fra 2013 tydeliggør bryggeriets kendskab til, at øllene blev brugt af kriminelle til at snyde den malaysiske statskasse for afgifter.
I korrespondancen nævner Graham Fewkes, som er chef for koncernens asiatiske forretning, at den malaysiske metode aldrig må nævnes i dokumenter, da den hurtigt kan ende det forkerte sted, skriver Berlingske.
"Men jeg er sikker på, at I alle vil sende mig madpakker i fængslet," skriver Graham Fewkes afslutningsvis i sin e-mail.
Investor om Carlsberg-afsløring: Vi vil følge sagen nøje
E-mailens alvor bliver, ifølge eksperterne, efterfølgende pakket ind i humor, da Kasper Elbjørn, pressechef for Carlsberg, forklarer, at e-mailen skal ses som en upassende vittighed.
E-mailen er skrevet i 2013, hvor Carlsberg oplevede en forværring af problemet, hvor mellemmænd brugte bryggeriets øl til afgiftsunddragelse. Carlsberg forsøgte dengang at få et overblik over, hvordan det illegale salg påvirkede selskabets markedsandele.
Carlsbergs pressechef forklarer i et skriftligt svar til Berlingske Business, at e-mailen er skrevet, i forbindelse med at Carlsberg Malaysia i 2013 forsøgte at få overblikket over problemerne med smuglede øl og afgiftsunddragelse.
Det skete blandt andet gennem stikprøver fra forretninger, så der kunne foretages et skøn over mængden af smuglervarer, og det er i den sammenhæng, at den interne e-mail fra Graham Fewkes skal læses.
Det danske bryggeri har forklaret, at selskabet i 2013 forsøgte at løse problemet og indgik et samarbejde med de lokale myndigheder. Ifølge Carlsberg selv er problemet blevet "reduceret betydeligt" efter 2014, skriver Berlingske Business.