I en sag om afgiftsunddragelse for potentielt store beløb i Malaysia 2010 til 2014 var Carlsberg-ledelsen særdeles godt orienteret, men greb ikke ind.
Det skriver Berlingske, der er kommet i besiddelse af en række interne dokumenter, som dokumenterer løfter sløret for fremgangsmetoder, der bl.a. kaldes "flow back" og U-turn.
"Det ser ud til, at Carlsberg har solgt store mængder øl vel vidende, at øllene bliver solgt lokalt, uden at den malaysiske stat betales potentielt store mængder punktafgifter. Og det ser ud til, at man i ledelsen er klar over, at øllet sandsynligvis vil komme ulovligt tilbage på markedet. Det understreges af, at bryggeriet lader til at tilføje øl solgt uden punktafgifter i deres opgørelser over den solgte mængde øl på markedet i Vestmalaysia, som der skulle være betalt afgifter af. Det ser ikke godt ud," siger Rob Preece til avisen.
Han er lektor ved Centre for Customs and Excise Studies på Charles Sturt University i Australien og arbejder med punktafgiftområdet, særligt i Sydøstasien.
Til avisen skriver Carlsberg, at man har været klar over, at der har været problemer, og at man i 2013 oplevede "en kraftig stigning i problemet med smuglet øl og afgiftsunddragelse." Herefter har man forsøgt at komme svindlen til livs ved at standse samarbejdet med de mellemmænd, som angiveligt har været en del af problemet, skriver avisen ifølge Ritzau Finans.
Carlsberg lider nederlag: Tysk kartelsag skal gå om Carlsberg har ramt "sweet spot" i Kina: "Så langt, så godt" Oversvømmelse giver Carlsberg tilbagegang i Malaysia