Pepsi dropper gammelt varemærke på grund af racistisk arv

Kendte varemærker kan blive lukket ned som følge af det øgede fokus på racisme. Mars overvejer også fremtiden for kendt rismærke.
Foto: Pepsico/PR
Foto: Pepsico/PR
AF RITZAU FINANS

Flere globale dagligvarekoncerner er på grund af den øgede fokus på racisme blevet tvunget til at se nærmere på berømte varemærker.

Det skriver Financial Times.

Derfor har den amerikanske læskedrikkæmpe Pepsi valgt at droppe varemærket "Aunt Jemima" på grund af dets markedsføring, som vurderes at basere sig på racemæssige stereotyper. "Aunt Jemima" er et udvalg af bage- og madlavningsprodukter, som blev lanceret tilbage i 1889.

"Aunt Jemima", der er en sort kvinde portrætteret på indpakningen, forbindes dog med en type af 1900-tallets varietéforestillinger, som skildrede afroamerikanere. Derfor har aktivister i årevis krævet, at Pepsi dropper produkterne.

Nu erkender Pepsi, at "opdateringer" af brandet gennem årene ikke er nok til at være "passende og respektfuldt".

"Vi anerkender, at Aunt Jemimas oprindelse er baseret på racemæssige stereotyper," siger Kristin Kroepfl, marketingschef hos Pepsico Quaker Foods i Nordamerika.

Mars har også indledt en overvejelse omkring det kendte rismærke "Uncle Ben's", som markedsføres med et gammelt billede af sort, ældre hvidhåret mand.

"Vi har et ansvar for at tage et standpunkt for at hjælpe med at sætte en stopper for racemæssige fordomme og uretfærdighed. Når vi lytter til forbrugernes stemmer, især i det sorte samfund, og stemmerne fra vores kolleger over hele verden, anerkender vi, at det nu er det rigtige tidspunkt at udvikle Uncle Bens brand, inklusive dets visuelle brandidentitet," lyder det fra Mars.

I sidste uge valgte den amerikanske racerløbsserie Nascar også at forbyde tilskuerne i fremtiden at medbringe sydstatsflaget, da sydstaterne under den amerikanske borgerkrig kæmpede for bevarelsen af slaveriet. Flere medie- og underholdningskoncerner har også valgt at gennemgå deres gamle materialer og overveje, om de skal trækkes fra markedet eller behæftes med forklaringer og perspektiv omkring historien.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter