Paradoks: Kaffeforbruget er faldet men efterspørgslen stiger

Det manglende kaffeforbrug på restauranter, caféer og arbejdspladser medfører store nedgange i salget ved kaffefirmaerne Peter Larsen Kaffe og BKI Kaffe. Ved Merrild Lavazza Danmark nyder man godt af, at salget er flyttet over til detailmarkedet.
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

En stor efterspørgsel på kaffe har de sidste måneder ramt de brasilianske kaffe-kooperativer, og den øgede efterspørgsel har også fået betydning på prisen på kaffefutures, der på børsen i New York er steget 20 pct. siden starten af februar.

Man skulle tro, at det er corona-krisen, der får kaffehungrende forbrugere til at indkøbe ekstra kaffe og øge kaffeefterspørgslen. Men ifølge Poul Zacho, der er adm. direktør ved BKI Kaffe, er virkeligheden dog en anden.

Allerede inden corona-krisen havde Brasilien solgt mere af den kommende kaffehøst end nogensinde før, men corona-krisen kan have haft en yderligere accelerende effekt på salget, da kaffefirmaerne kan opleve en frygt for, at corona snart rammer Brasilien, vurderer han.

"For første gang nogensinde ser vi, at der bliver solgt rigtig meget af den kommende brasilianske høst. Corona udgør en meget usikker situation, og det betyder, at flere sikrer sig forsyningssikkerhed. Columbia er lukket ned for eksport frem til d. 27. april, og selvom det går fint i Vietnam og Brasilien lige nu, er der mange gode grunde til at opkøbe et lager," siger han om situationen i de tre største kaffeeksporterende lande.

Brasilien står overfor den største kaffehøst nogensinde med start om blot tre uger.

Større indkøb til lager

Ved Peter Larsen Kaffe har man taget sine forholdsregler og sikret sig et fornuftigt lager, hvis Corona-krisen skulle få betydning for Brasiliens kaffeeksport.

"Det handler langt hen af vejen om, at man frygter, at der kommer et lockdown. Der er meget handel baseret på spekulation og forventning, og vi ved endnu ikke, om farmerne kommer til at have svært ved at håndtere høsten som følge af corona. Derfor er vi i øjeblikket meget opmærksomme på at sikre vores supply chain," siger Claus Bertelsen, der er adm. direktør ved Peter Larsen Kaffe.

Der er dog tale om en fin balancegang for kaffefirmaet.

"Generelt er vi nødt til at sikre os vores forsyninger, så vi har kaffe nok de næste par måneder. Samtidig er vi ikke interesserede i at ligge inde med et stort varelager. De største udfordringer for os er i øjeblikket likviditet og binding, da det er svært at forudsige, hvad der kommer til at ske i de kaffeeksporterende lande," siger han.

Danskerne drikker kaffen hjemme

Den øgede efterspørgsel på kaffe har ifølge de to kaffedirektører intet med et stigende forbrug at gøre.

Nærmere tværtimod.

Selvom kaffesalget på detailmarkedet er steget, og danskerne i højere grad drikker deres kaffe derhjemme, opvejer det langtfra det manglende kaffeforbrug på restauranter og caféer.

"Branchen er jo gået helt i stå. Hvor vi i marts vækstede med 10-15 pct. i retail, er vi på andre områder halveret i salg. Salget på restauranter, caféer, festivaler og andre arrangementer er væk, og et forsigtigt estimat vil være, at vi kommer til at gå ned på 70 pct. af vores omsætning for april i forhold til vores forventninger," siger Claus Bertelsen.

Den store nedgang i salget skyldes også, at mange virksomheder har sendt deres medarbejdere hjem.

"Der sker en omstrukturering i forbruget af kaffe, når folk arbejder hjemmefra. Mange danskere drikker deres kaffe på arbejdspladserne, og det behov er jo væk nu. Vi oplever kæmpestore nedgange i out of home-salget på grund af det, ligesom de øvrige kaffeleverandører gør," fortæller Poul Zacho fra BKI Kaffe.

Kaffebønner hitter i detailhandlen

Ved Merrild Lavazza er den aktuelle situation på markedet held i uheld. Her har man længe forsøgt at bevæge sig ind på out of home-markedet, men har foreløbigt 90 pct. af sin omsætning i detail.

Det betyder, at man i Merrild Lavazza ikke taber penge på, at danskerne for tiden drikker deres kaffe hjemme.

"Detailmarkedet for kaffe steg 10 pct. i marts, og detailfremgangen opvejer næsten den reduktion, som vi har på salget til restauranter og arbejdspladser. I en enkelt uge af marts under "hamstringsugen" steg salget af kaffe i detailhandlen helt op til 30-40 pct.," siger Peter Falk, der er direktør i Merrild Lavazza Danmark.

Direktøren spotter en tendens til, at forbrugeren vil have den mere luksuriøse kaffeoplevelse på hjemmearbejdspladsen.

"Den ultimative kaffeoplevelse må være at købe hele bønner og kværne dem selv. Bønner har været en stigende trend i en årrække, men nu ser vi et ekseptionelt salg af kaffebønner i detailhandlen. Det drejer sig om en pludselig stigning for marts på 24 pct., og vi forventer, at det gode salg bliver ved," siger Peter Falk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter