Pepsicos salg drevet af større end ventet læskedrikvækst

Salget er i fjerde kvartal hos den amerikanske læskedrik- og chipsgigant landet på 20,6 mia. dollar, hvilket er højere end analytikerne ventede.
Foto: Pepsico/PR
Foto: Pepsico/PR
AF RITZAU FINANS

Den amerikanske læskedrik- og chipsgigant Pepsico er kommet bedre end ventet ud af 2019, idet det er blevet til en højere end ventet salgsvækst, der især er drevet af en opløftende udvikling for salget af drikkevarer i Nordamerika. Til gengæld er prognoserne for 2020 lidt under analytikernes forventninger.

Det skriver Bloomberg News.

Salget er i fjerde kvartal landet på 20,6 mia. dollar, hvor analytikerne ventede 20,2 mia. dollar.

Den organiske salgsvækst er overrasket positivt, idet den er landet på 4,3 pct., hvor analytikerprognosen lød på 3,72 pct.

Den organiske salgsvækst for drikkevarerne i Nordamerika blev på 3 pct. i fjerde kvartal, hvor analytikerestimatet lød på 1,88 pct.

Den organiske salgsvækst af morgenmadsmærket Quaker Foods, der blandt andet laver Havrefras, viste en vækst på 1 pct. sammenlignet med en negativ vækst på 0,5 pct. i samme kvartal året forinden.

Chipsdivisionen Frito-Lay leverede en salgsvækst i kvartalet på 3 pct., hvilket er under analytikernes forventning på 3,88 pct.

Kerneindtjeningen per aktie blev på 1,45 dollar, hvilket er en smule over analytikernes forventning på 1,44 dollar.

For 2020 venter Pepsico en organisk salgsvækst på cirka 4 pct. sammenlignet med analytikerkonsensus på 4,06 pct.

Kerneindtjeningen per aktie ventes i 2020 at blive på 5,88 dollar, hvor analytikerne ventede 5,95 dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter