Fynsk frugtfirma lukrerer på sukkerskat

Fynske Orana udnytter de stigende sukkerskatter i Mellemøsten til at sælge mere frugt til juice; alt imens andre drikkevareselskaber bliver hårdt ramt.
Niels Østerberg står i spidsen for frugtfirmaet Orana, som han købte i 1999. Dengang havde virksomheden 13 ansatte. I dag har den 420. | Foto: Carsten Andreasen/ERH
Niels Østerberg står i spidsen for frugtfirmaet Orana, som han købte i 1999. Dengang havde virksomheden 13 ansatte. I dag har den 420. | Foto: Carsten Andreasen/ERH

Flere lande over hele verden forsøger at nedkæmpe folks sukkerforbrug ved at indføre sukkerskat, heriblandt Saudi Arabien og de Forenede Arabiske Emirater. Umiddelbart virker det som et benspænd for drikkevarevirksomhederne, der sælger til de lande; men for det danske frugtfirma Orana er historien en anden.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også

    Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

    Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

    For abonnenter