Salg af alkoholfrit øl fra Carlsberg i rivende udvikling

Carlsberg-koncernens mærker har en andel på omkring 50 pct. af markedet for øl med få procenter.
Nordic Pilsner er en af de øl i Carlsbergs sortiment, som er alkoholfri. | Foto: Gregers Tycho / ERH / Ritzau Scanpix
Nordic Pilsner er en af de øl i Carlsbergs sortiment, som er alkoholfri. | Foto: Gregers Tycho / ERH / Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Alkoholfri øl oplever massive vækst i disse år, og Carlsberg sidder solidt på tronen, lige som det er tilfældet på det samlede ølmarked i Danmark.

Væksten i Danmark i de første ni måneder af sidste år var 18 pct. til en samlet værdi af 72 mio. kr. Carlsberg-koncernens mærker har en andel på omkring 50 pct. af markedet.

Af det samlede ølmarked udgør alkoholfrit øl dog en forsvindende lille del endnu i Danmark.

"I Danmark er andelen af de samlede ølsalg omkring 2-3 pct.," oplyser brandmanager for øl i Carlsberg Danmark Christina Aniko Földes til Ritzau Finans.

På de fleste vesteuropæiske markeder er andelen i niveauet 2-3 pct., men i et land som Spanien, hvor alkoholfrit øl har været på markedet længere end på de fleste andre markeder, er andelen oppe på 12-13 pct. I Sverige er den 9-10 pct.

Christina Aniko Földes vurderer, at den andel, der ses i Spanien, skyldes, at der har været solgt alkoholfrit øl i længere tid end på andre markeder, og at der kommer mange nye produkter på markedet hvert år, hvilket også er målet i Danmark.

I Sverige skyldes den høje andel mest af alt lovgivning.

"Jeg har forhåbning om, at andelen i Danmark i løbet af de næste 2-5 år vil vokse til 5-7 pct.," siger hun og tilføjer:

"Det er en kategori i rivende udvikling."

Carlsberg Danmark har et mål om, at der indenfor samtlige Carlsbergs produkter skal være en alkoholfri variant.

"Det handler om tilbyde et alternativt. Målet er, at hvert brand i vores portefølje skal have en alkoholfri øl," siger brandmanageren, der derudover har store forventninger til salg af alkoholfri øl som fadøl.

Carlsberg ser alkoholfrie øl som en mulighed for at vende tilbage til bryggeriets rødder på en moderne og relevant måde og udvikle bryggekunsten for at levere bedre og relevante øl til alle.

Femdoblet siden 2014

Også tal fra Bryggeriforeningen viser, at alkoholfrit øl vokser stærkt.

Salget af alkoholfrie øl brager afsted: 14 millioner flasker afsat 

Alkohol og øl er traditionelt set gået hånd i hånd, men de seneste år har flere fået øjnene op for alkoholfri øl, skrev foreningen tidligere på ugen.

I mængder er salget femdoblet de seneste fem år.

I de seneste 12 måneder er der blevet solgt 4,7 mio. liter alkoholfri øl, hvilket svarer til 14,1 mio. flasker og dåser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter