Udvalget af alkoholfrie øl vokser hastigt i takt med at forbrugerne ønsker kalorielette og chaufførvenlige alternativer til de eksisterende ølvarianter på markedet.
Til Beverage Daily siger direktør i bryggeriet Brooklyn Brewery, Eric Ottaway, at han sagtens kan se det alkoholfrie segment tage en "signifikant bid" af det samlede ølmarked. Han ser ikke noget til hinder for, at markedet for non- og lavalkoholiske øl kan udgøre 20 pct. af det komplette marked.
Sidste år i december introducerede bryggeriet sin første alkoholfrie øl i Sverige, og siden er øllen på 0,4 pct. alkohol blevet udbredt til Storbritannien, Italien, Norge, Frankrig, Finland og Danmark.
Ifølge Eric Ottaway er det europæiske marked for alkoholfrie mere modent, end tilfældet er i Nordamerika, og efter lanceringen har man oplevet efterspørgsel, der oversteg de opstillede prognoser med det dobbelte.
Han ser videre de alkoholfrie øl som springbræt til nogle helt nye muligheder på markedet, hvor man med afsæt i den traditionelle bryggerikultur kan nå nogle helt nye forbrugergrupper.