I Frankrig drikkes der igen i år mindre champagne. Hjemlandets synkende tørst rammer industrien midt i et desuden betændt eksportmarked.
Det skriver den britiske avis The Independent.
Med 147 millioner flasker er Frankrig det klart største marked i champagneindustrien.
Men franskmændenes smag for landets egne dyre dråber er i løbet af det seneste årti sunket.
I 2018 faldt salget af champagne i Frankrig med 6,5 millioner flasker, og det ser ud til, at tendensen fortsætter i 2019, skriver The Independent.
"Der vil helt sikkert være en stor mængde, der ikke finder et hjem, og det er aldrig godt for en industri," fortæller Nathalie Viet, der er chef for Syndicat des Cavistes, en forening for specialvinssælgere i Frankrig, til avisen.
Udsigterne for de franske champagneproducenters største eksportmarked, Storbritannien, er heller ikke festlig. Brexit bekymrer, og salget af premium champagne i landet faldt med 28 pct. sidste år ifølge The Guardian.
Samtidig er champagnens tredjestørste eksportmarked, USA, truet af nye toldsatser.
For at hæve priserne for producenterne blev der i år indført en ny fransk lov, som forhindrer landets supermarkeder i at sætte priserne for langt ned. Ifølge analyseselskabet Nielsen fik det dog salget til at falde med 34 pct. i efteråret, skriver The Independent.
Derimod steg salget af udenlandske produkter såsom spansk Cava og italiensk Prosecco sidste år med 58 pct. i de franske supermarkeder. Det er de billige priser, der lokker.
"Med champagne er der en følelse af, at prisen ikke altid svarer til produktet bag den," forklarer Nathalie Viet.