Carlsberg Danmark vokser trods faldende dansk ølmarked i første halvår

Carlsberg gik i første halvår mod tendensen på det danske ølmarked og voksede i et marked, der faldt.
Foto: DI Fødevarer/PR Ritzau / Scanpix
Foto: DI Fødevarer/PR Ritzau / Scanpix
AF RITZAU FINANS

Volumen i ølkategorien er ifølge Carlsberg faldet 2,2 pct. i første halvår, mens værdien er faldet 0,5 pct.

"Den varme sommer sidste år og VM i fodbold betød ekstraordinært godt salg i 2018," forklarer chefen for Carlsberg Danmark, Søren Brinck. Derfor er sammenligningstallene vanskelige.

I første halvår i år er det lykkedes for Carlsberg Danmark at få mere værdi ud af markedet.

"I første halvår i år er vi lykkes med at drive mere værdi i ølkategorien ved hjælp af vores brands og sammen med kunderne," forklarer Søren Brinck.

Carlsberg Danmark har i første halvår oplevet en mængdevækst på 0,5 pct. og en vækst i værdi på 1,3 pct. Markedsandelen i mængder er steget 1,4 pct. point, men den i værdi er steget 1 pct. point, oplyser Carlsberg.

Søren Brinck forklarer fremgangen således:

"I ontrade arbejder vi med barer og restauranter på en ny måde, og udrulningen af vores nye fustagesystem har givet vores kunder mulighed for at have flere kvalitetsøl på hanerne og dermed øge værdien i markedet," påpeger han.

I off-trade segmentet (detailhandel, supermarkeder og kiosker), er det lykkedes for Carlsberg at øge værdien i ølkategorien, fordi en række af deres specialøl-brands gør det godt.

"Jacobsen går godt. Grimbergen vokser, og det samme gør 1664 Blanc," oplyser Søren Brinck.

Han oplyser, at 1664 Blanc ligger i indeks 395 i mængder og indeks 387 i værdi.

"Generelt har specialøl været domineret af mere bitre og mørke øltyper, men 1664 er et alternativ til dem, der gerne vil have en god øl, som er ukompliceret og nem at forstå, og danskerne har taget virkelig godt imod den," siger chefen for Carlsberg Danmark.

Lagkagehusets topchef stopper

Magtbalancen i dansk erhvervsliv tipper: Carlsberg rykker op

Tidligere Carlsberg-brygger skal styrke Viking Malt efter et udfordrende år

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter