Volumen i ølkategorien er ifølge Carlsberg faldet 2,2 pct. i første halvår, mens værdien er faldet 0,5 pct.
"Den varme sommer sidste år og VM i fodbold betød ekstraordinært godt salg i 2018," forklarer chefen for Carlsberg Danmark, Søren Brinck. Derfor er sammenligningstallene vanskelige.
I første halvår i år er det lykkedes for Carlsberg Danmark at få mere værdi ud af markedet.
"I første halvår i år er vi lykkes med at drive mere værdi i ølkategorien ved hjælp af vores brands og sammen med kunderne," forklarer Søren Brinck.
Carlsberg Danmark har i første halvår oplevet en mængdevækst på 0,5 pct. og en vækst i værdi på 1,3 pct. Markedsandelen i mængder er steget 1,4 pct. point, men den i værdi er steget 1 pct. point, oplyser Carlsberg.
Søren Brinck forklarer fremgangen således:
"I ontrade arbejder vi med barer og restauranter på en ny måde, og udrulningen af vores nye fustagesystem har givet vores kunder mulighed for at have flere kvalitetsøl på hanerne og dermed øge værdien i markedet," påpeger han.
I off-trade segmentet (detailhandel, supermarkeder og kiosker), er det lykkedes for Carlsberg at øge værdien i ølkategorien, fordi en række af deres specialøl-brands gør det godt.
"Jacobsen går godt. Grimbergen vokser, og det samme gør 1664 Blanc," oplyser Søren Brinck.
Han oplyser, at 1664 Blanc ligger i indeks 395 i mængder og indeks 387 i værdi.
"Generelt har specialøl været domineret af mere bitre og mørke øltyper, men 1664 er et alternativ til dem, der gerne vil have en god øl, som er ukompliceret og nem at forstå, og danskerne har taget virkelig godt imod den," siger chefen for Carlsberg Danmark.
Lagkagehusets topchef stopper
Magtbalancen i dansk erhvervsliv tipper: Carlsberg rykker op
Tidligere Carlsberg-brygger skal styrke Viking Malt efter et udfordrende år