Hos Carlsberg er der ad to asiatiske strategistrenge fokus på udviklingsmarkederne, og hvordan man her lærer forbrugerne at vælge øl, og så er der fokus de øldrikkende lande, og hvordan man her får forbrugerne til at vælge øl fra high end-spekteret af prisstigen.
Samlet skal det være med til at gøre Carlsbergs indtjening i Asien bedre, og mindske afstanden op til konkurrenterne i Heineken, der har høje overskudsgrader, skriver Børsen.
Ifølge avisen var Carlsbergs overskudsgrad i 2018 på 14,9 pct., mens Heinekens var 17,2 pct., og danskernes overskudsgrad i Asien var på godt 20 pct. – et stykke fra Heinekens 32 pct. Ifølge Graham Fewkes, Asien-chef i Carlsberg, kan de forskellige indtjeningsmuligheder i forskellige lande blive en udfordring i Asien.
"Jeg tror, vi kan udvikle vores marginer pænt i hvert enkelt land. Spørgsmålet er, om lavmargin-landene vokser så meget hurtigere end højmargin-landene, at det sænker gennemsnittet eller dæmper væksten i det samlede gennemsnit," siger han til Børsen.
Carlsberg tapper gevinst på købestærke kinesere
Asiatisk vækst spænder ben for Carlsbergs bæredygtige fremskridt
Carlsberg vil teste alkoholfrie øl i Kina
Tuborg invaderede Cambodja - 55.000 mennesker dukkede op