FødevareWatch

Dansk salg af alkoholfrie øl er vokset med 31,6 procent

Bryggeriforeningens medlemmer solgte sidste år knap 13 millioner dåser og flasker med alkoholfrit øl. Det var næsten en tredjedel mere end året før.

I Carlsberg har man ambitioner om at løfte salget af alkoholfrie øl til det dobbelte inden 2022, men den store ølproducent er langt fra ene om at se fidusen i at brygge øl uden procenter.

Ifølge nye tal fra Bryggeriforeningen steg den danske produktion af alkoholfrit øl sidste år med 31,6 pct., og samlet åbnede danskerne sidste år knap 13 millioner dåser og flasker med alkoholfrit indhold fra de bryggerier, som producerer i alt 20 forskellige varianter.

"Det er svært at brygge godt øl uden alkohol til at binde smagen sammen. Men brygmestrene bliver år for år dygtigere til at brygge alkoholfrit øl, som smager rigtigt godt," udtaler Niels Hald, adm. direktør i Bryggeriforeningen i en meddelelse med henvisning til, at der for fem år siden kun var en danskproduceret alkoholfri variant på markedet.

En øl må betegnes som alkoholfri, hvis den indeholder 0,5 pct. alkohol eller derunder, og det er ifølge Bryggeriforeningen især forældre i børnefamilier, som lægger alkoholfrie øl i indkøbskurven. Der skænkes flest alkoholfrie øl i landets større byer.

"Succesen for alkoholfrit øl hænger givetvis sammen med, at flere forbrugere gerne vil have en aktiv livsstil. Blandt visse forbrugergrupper er alkoholfri øl blevet trendy," udtaler Niels Hald.

Salget af alkholfrie øl er vokset fra at udgøre 938.700 liter i 2014 til at udgøre 4,318 millioner liter i 2018.

Carlsberg: Klar med fadøl uden alkohol

Shawn Gallegly, chef for Carlsbergs alkoholfrie bryg, udtalte i sidste måned til Finans, at han kan se produktionen og salget alkoholfrit øl vokse markant i de kommende år.

"Vækstraterne for alkoholfri øl vil være forskellige markederne imellem, men vi tror, vi kan fordoble andelen af alkoholfrie øl hos os inden 2022," sagde han til Finans i midten af januar.

Fordoblingen svarer til, at salget af alkoholfrie øl vil udgøre 6 pct. af Carlsbergs samlede ølsalg.

I den globale kæmpe AB Inbev satser man på, at alkoholfrie øl eller øl med under 3,5 pct. alkohol udgør mindst 20 pct. af koncernens ølvolumener inden 2025. Hos Heineken har man ikke udpenslet et konkret mål, men den hollandske ølkoncern har lanceret den alkoholfrie version Heineken 0.0 i 33 markeder over de par seneste år, skrev Finans i sidste måned.

På listen over de 20 alkoholfrie øl finder man producenter som Carlsberg, Royal Unibrew, Skovlyst, Bryggeriet Skands, To Øl, Svaneke Bryghus, Mikkeller, Bryggeriet Vestfyen, Ørbæk Bryggeri, Munkebo Bryghus, Fur Bryghus og Teedawn.

Investeringsbank: Alkoholfrie varianter udgør mulighed i stagnerende ølmarked

Millionindskud i ny producent af alkoholfri gin og rom

"Jeg lever efter reglen om at forsøge at forstå, før jeg forsøger at blive forstået"

Carlsberg-chef: "Vi kan fordoble andelen af alkoholfrie øl hos os inden 2022"

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier