Den danske drikkevarevirksomhed Co-Ro A/S køber det kinesiske selskab JKD, der inden for catering har eneretten til Huiyuan, som er et af Kinas førende juicemærker, skriver Co-Ro i en pressemeddelelse.
Det er selskabets første opkøb i udlandet, og forventningen er, at det skal realisere virksomhedens vækstplaner uden for de danske grænser.
"Co-Ro arbejder strategisk med at skabe vækst på tværs af markederne i Asien. Vi har været til stede i Kina i mere end 30 år, og selvom det hører til sjældenhederne, at danske virksomheder køber op i Kina, var overtagelsen af JKD et oplagt skridt for os. Der er stor efterspørgsel efter vores produkter blandt kineserne, og nu får vi mulighed for at komme endnu bredere ud, blandt andet fordi vi gennem opkøbet får adgang til ca. dobbelt så mange salgssteder i Kina," udtaler Søren Holm Jensen, adm. direktør for Co-Ro, i meddelelsen.
Huiyuan er ifølge selskabet et af Kinas største juicemærker i Horeca-sektoren (hotel-, restaurations- og café) i Kina. Med distributionsrettigheden i denne sektor forventer Co-Ro at kunne skabe vækst for begge mærker.
"Det er ikke kun Huiyuan-mærket, der har gjort opkøbet af JKD interessant for Co-Ro. Med overtagelsen får vi et stærkere distributionsnetværk, men vi får også en unik mulighed for at øge salget af Huiyuan og Sunquick, som begge står stærkt i Kina. Nu går arbejdet i gang med at realisere de forventede synergier i relationen til opkøbet, og vi er optimistiske omkring vores strategi for Asien," siger Søren Holm Jensen i meddelelsen.
På det kinesiske marked arbejder Co-Ros hovedsageligt inden for foodservice-segmentet med salg af Sunquick fra dispensere i restauranter, fastfood-kæder, hoteller og biografer, og det er denne salgskanal, der skal udbygges med det nye opkøb.
Co-Ro har været til stede på det kinesiske marked siden 1986 og har gennem sit datterselskab i landet 400 ansatte.
Co-Ro henter endnu en direktør i Carlsberg
Sun Lolly-ejer blæser til angreb efter lunkent regnskab
Dansk læskedriksfirma henter inspiration hos Nike og Porsche i ny strategi