De positive tal i handelsopdateringen for tredje kvartal fra Carlsberg skyldes ikke kun det gode sommervejr i Europa.
Det fremhæver analytiker i Sydbank Morten Imsgard over for Ritzau Finans.
"Det, som jeg finder specielt interessant og positivt i opdateringen er indikationen af, hvor godt det går på strategiens fokusområder - premiumøl, specialøl og alkoholfrit øl," fremhæver han.
Umiddelbart kunne analytikerne have "frygtet", at opjusteringen primært var drevet af det varme vejrs øgede volumensalg.
"Cees t' Hart har lige været på TV og vurderede, at omkring 50 pct. af volumenvæksten var drevet af det gode vejr," oplyser Morten Imsgard.
I Vesteuropa er væksten 11 pct. og hvis kun halvdelen skyldes det gode vejr, som bryggerikoncernen jo ikke kan styre, så viser det, at det "de roder med i maskinrummet virker".
"Det skal hjælpe Carlsberg i 2019, hvor stigende råvarepriser vil påvirke resultatet," påpeger Morten Imsgard.
Analytikeren påpeger, at tager man et marked som Kina, er det meget positivt med volumenvækst på 6 pct. drevet af velindtjenende premiumøl.
Så vokser man i et kinesisk marked, der ikke udvikler sig positivt samlet set, er det jo ganse flot, konstaterer han.
Carlsberg-direktør: Stærke vækstrater i special- og alkoholfrie øl
Varm sommer giver Carlsberg solidt salg
Carlsbergs britiske forretning leverer et nyt stort underskud