Varm sommer giver Carlsberg solidt salg

Med en omsætning på hele 48,6 mia. kr. og en solid organisk vækst har de første ni måneder af 2018 været særdeles positive for bryggerikoncernen fra Valby Bakke.
Foto: Philip Davali
Foto: Philip Davali
AF RITZAU FINANS

Carlsberg, der er verdens tredjestørste bryggeri, nåede i tredje kvartal i år en koncernomsætning på 17,588 mia. kr. mod 16,374 mia. kr. i samme kvartal året før.

Det viser selskabets kvartalsopdatering for tredje kvartal, der mangler resultattal.

Den organiske vækst var 9,0 pct. I mængder var der tale om en organisk vækst på 7,6 pct.

Kvartalet var kendetegnet af markant vækst i selskabets premiummærker, en voldsom vækst i specialøl (craft & speciality) samt alkoholfrit øl.

Carlsberg fastholder forventningerne, der blev opjusteret i sidste uge. Bryggerikoncernen venter således uændret en organisk vækst i driftsresultatet på 10-11 pct., mens den tidligere prognose lød på "en høj encifret vækst".

I 2017 landede det samlede driftsresultat for koncernen - før særlige poster - på 8,88 mia. kr.

Bryggeriet venter desuden en negativ valutaeffekt på 500 mio. kr. for hele året.

Investeringerne ventes at lande i niveauet 4 til 4,5 mia. kr. Tidligere havde Carlsberg fastsat prognosen for investeringerne til "omkring 4,5 mia. kr.".

Det gode sommervejr og større gevinster for effektiviseringsprogrammet, der går under navnet "Funding the Journey", gav også i august anledning til en opjustering af Carlsbergs forventninger.

Stor fremgang i salget i Vesteuropa

Carlsberg solgte i årets tredje kvartal langt mere øl på bryggeriets indtjenings- og omsætningsmæssigt klart største region - Vesteuropa, end i samme periode sidste år.

"Flere markeder i den nordlige del af regionen nød godt af den varme sommer og lette sammenligningstal som følge af sidste års dårlige sommer," skriver Carlsberg i opdateringen.

Omsætningen i regionen nåede 10,178 mia. kr. mod 9,450 mia. kr. i kvartalet 2017. Nettoomsætningen i Vesteuropa steg organisk 8,5 pct.

Salget af øl i Vesteuropa blev på 18,0 millioner hektoliter mod 16,2 millioner hektoliter i samme kvartal i 2017 - svarende til en vækst på 10,7 pct.

En negative pris/miks-effekt på 2 pct. trak ned og gav en lavere omsætningsvækst end mængdevækst.

Regionen dækker Vesteuropa, Skandinavien, Italien og Portugal, men også Balkanlandene og Polen samt de tre baltiske lande Estland, Letland og Litauen.

Østeuropas vækst kvalt af valutaudsving

Carlsbergs østeuropæiske forretning, herunder i særdeleshed Rusland, hvor Carlsberg er klart markedsleder med en markedsandel på omkring en tredjedel, leverede den mindste vækst af de tre regioner i tredje kvartal.

Østeuropa-regionen kom ud af kvartalet med en omsætning på 3,156 mia. kr. mod 3,136 mia. kr. i samme kvartal af 2017.

Den østeuropæiske nettoomsætning steg organisk 8,2 pct. i kvartalet, drevet af en volumenvækst på 4,2 pct. og en pris/mix-effekt på 4 pct. oven i hatten.

Rapporteret steg nettoomsætningen dog kun 0,6 pct. som følge af negative valutaudsving.

"Volumenerne voksede i Rusland, Kasakhstan, Hviderusland og Aserbajdsjan men faldt en anelse i Ukraine. Alle markederne i regionen opnåede en positiv pris/mix-udvikling, understøttet af både prisstigninger og vækst i premium-kategorien," skriver Carlsberg i regnskabet.

Asien leverede markant tocifret vækst

Carlsberg havde i tredje kvartal af 2018 en markant større omsætning i bryggeriets næststørste region - Asien - end i samme periode sidste år.

Omsætningen nåede i juli, august og september 4,243 mia. kr. mod 3,768 mia. kr. i tredje kvartal 2017.

Nettoomsætningen i Asien steg organisk med 11 pct., mens den rapporterede omsætningsvækst var 12,6 pct.

"Vi leverede en stærk vækst i tredje kvartal, hvor alle regioner klarede sig godt. Vores fadøls- og specialølsportefølje og alkoholfrie øl fortsatte deres gode momentum, og i Asien leverede Tuborg, Carlsberg og 1664 Blanc stærke vækstrater," siger Cees 't Hart, der er adm. direktør hos Carlsberg, i regnskabet.

Regionen består af markederne i Kina, Nepal, Indien, Malaysia, Sri Lanka, Indonesien, Vietnam og Cambodja.

Carlsberg-optakt: Fokus på udviklingen i regionerne

Carlsberg risikerer kæmpebøde i Indien

Carlsbergs britiske forretning leverer et nyt stort underskud

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter