Den store Denver-baserede ølkoncern Molson Coors har mere end svært ved at følge især de amerikanske øldrikkeres nye vaner.
Det skriver Financial Times.
Tidligere har Molson Coors-ledelsen lovet, at man på aggressiv vis ville adressere problemstillingen i forhold til det faldende ølsalg. Men set ud fra det netop offentliggjorte regnskab for andet kvartal, er det endnu ikke sket.
Samlet gik salgsvolumen tilbage 2,4 pct. globalt, og selv om det europæiske marked udgør en vækstcase i bryggerigruppen, var fremgangen ikke nok til at afbøde faldet i USA og Canada.
For kvartalet var tilbagegangen i omsætningen på marginale 0,2 pct. til 3,085 mia. dollars. Justeret for valutapåvirkning var tilbagegangen 1,9 pct.
"Vores guidance til de underliggende omkostningsbesparelser og det frie cash flow for hele året har ikke ændret sig, på trods af de udfordringer, som møder industrien i USA og Canada samt inflationstrykket. Mens vi aggressivt kigger på vores volumen performance i Nordamerika, fremviste vores europæiske og internationale virksomheder stærke resultater i kvartalet," udtaler Mark Hunter, adm. direktør og bestyrelsesformand i Molson Coors.
Aktien er i 2018 nede med 18,3 pct. efter et 2017, hvor den dalede 15,6 pct.
Mens andre store bryggerier går specialølsvejen, har man i Molson Coors også forsøgt sig med varianter, der leger med smagen af øl. Det har forbrugerne kun i begrænset omfang fundet interessant, og ifølge Financial Times er de i højere grad sprunget over til produkter, der har hjemme i likør- og vinkategorien.
Onsdag har Molson Coors Canada fremlagt sine planer om at danne et joint venture med selskabet The Hydropothecary Corp i forsøget på at komme foran på markedet for "ikke-alkoholiske cannabis-tilførte drikke" til det canadiske marked.
Amerikansk bryggerikoncern investerer i kinesisk læskedrik
Amerikansk bryggerikoncern køber op i lukrativt britisk cidermarked
Amerikansk bryggerikoncern introducerer kinesisk sværvægter i UK
Amerikansk ølkæmpe køber op i canadisk specialbryg