Norsk ølsalg under tropevarmen: To klare tendenser

At ølsalget vokser under tropevarmen, overrasker ikke den norske ølbranche. Men to tendenser er værd at lægge mærke til.
Foto: PR.
Foto: PR.

Den norske bryggeribranche er presset af landets nye sukkerafgifter og den svenske grænsehandel. Derfor er den varme sommer en god nyhed for branchen, der de seneste fire uger har solgt 9 pct. mere øl end i samme periode sidste år, skriver den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.

Men især to forbrugertends slår igennem, nu da temperaturen ligger omkring 30 grader:

"Mærkevareloyaliteten bliver større, når det er så varmt. Vi bliver mere mærkevaretro, mens detailkædernes egne private labels går lidt tilbage. For os i branchen er det lidt rart," siger chefen for bryggeriet Hansa Borg, Lars Giil, til avisen.

Bryggerierne mærker også et andet fænomen i sommervarmen.

"I juni solgte vi 20 pct. mere alkoholfrit øl i klasse A. Og for branchen som helhed steg det alkoholfrie salg med 28 pct.," siger bryggerichefen.

Danskerne river rosé ned fra hylderne i sommervarmen

Dansk brygger i Norge stormer frem

Remas troværdighed får norske hug

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også