Den norske bryggeribranche er presset af landets nye sukkerafgifter og den svenske grænsehandel. Derfor er den varme sommer en god nyhed for branchen, der de seneste fire uger har solgt 9 pct. mere øl end i samme periode sidste år, skriver den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.
Men især to forbrugertends slår igennem, nu da temperaturen ligger omkring 30 grader:
"Mærkevareloyaliteten bliver større, når det er så varmt. Vi bliver mere mærkevaretro, mens detailkædernes egne private labels går lidt tilbage. For os i branchen er det lidt rart," siger chefen for bryggeriet Hansa Borg, Lars Giil, til avisen.
Bryggerierne mærker også et andet fænomen i sommervarmen.
"I juni solgte vi 20 pct. mere alkoholfrit øl i klasse A. Og for branchen som helhed steg det alkoholfrie salg med 28 pct.," siger bryggerichefen.
Danskerne river rosé ned fra hylderne i sommervarmen
Dansk brygger i Norge stormer frem
Remas troværdighed får norske hug