FødevareWatch

Norsk ølsalg under tropevarmen: To klare tendenser

At ølsalget vokser under tropevarmen, overrasker ikke den norske ølbranche. Men to tendenser er værd at lægge mærke til.

Foto: PR.

Den norske bryggeribranche er presset af landets nye sukkerafgifter og den svenske grænsehandel. Derfor er den varme sommer en god nyhed for branchen, der de seneste fire uger har solgt 9 pct. mere øl end i samme periode sidste år, skriver den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.

Men især to forbrugertends slår igennem, nu da temperaturen ligger omkring 30 grader:

"Mærkevareloyaliteten bliver større, når det er så varmt. Vi bliver mere mærkevaretro, mens detailkædernes egne private labels går lidt tilbage. For os i branchen er det lidt rart," siger chefen for bryggeriet Hansa Borg, Lars Giil, til avisen.

Bryggerierne mærker også et andet fænomen i sommervarmen.

"I juni solgte vi 20 pct. mere alkoholfrit øl i klasse A. Og for branchen som helhed steg det alkoholfrie salg med 28 pct.," siger bryggerichefen.

Danskerne river rosé ned fra hylderne i sommervarmen

Dansk brygger i Norge stormer frem

Remas troværdighed får norske hug

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier