Carlsberg i markant kvartalsdyk - fastholder forventninger til 2018

Der mangler 700 mio. kr. omsætning i Carlsbergs regnskab for første kvartal. Salget af specialøl og Asien gik frem, men ikke nok til at afbøde en større tilbagegang i europæisk salg.
Foto: Asger Ladefoged.
Foto: Asger Ladefoged.
AF RITZAU FINANS

Carlsberg solgte i årets første kvartal lidt mindre øl end ventet på bryggeriets modne, men indtjenings- og omsætningsmæssigt klart største region - Vesteuropa.

Det viser kvartalsopdateringen for første kvartal, der er blottet for resultattal og kun indeholder omsætningstal.

Omsætningen i regionen nåede 7095 mio. kr. mod ventet 7309 mio. kr. ifølge estimater fra Ritzau Estimates. I første kvartal 2017 var omsætningen i regionen 7673 mio. kr.

Nettoomsætningen i Vesteuropa faldt organisk 3 pct. som et resultat af et lille fald i pris/mix, og den totale volumenorganiske vækst faldt 2 pct.

"Nettoomsætningen faldt 8 pct., det skyldes vores afhændelse af Nordic Getränke og en negativ effekt af valuta primært i Schweiz, Norge, Sverige og Storbritannien."

"Vores fald i volumen i regionen skyldes primært Carlsbergs tab af markedsandele i Storbritannien og lavere volumen i Polen, der skyldes prisstigninger," skriver bryggeriet i meddelelsen.

Salget af øl i Vesteuropa blev på 9,2 mio. hektoliter mod 9,8 mio. hektoliter i samme kvartal i 2017.

Regionen dækker Vesteuropa, Skandinavien, Italien og Portugal men også Balkanlandene og Polen samt de tre baltiske lande Estland, Letland og Litauen.

Omsætningen faldt mere end ventet

Carlsberg, som er verdens tredjestørste bryggeri efter fusionen mellem AB Inbev og SABMiller, nåede i første kvartal i år en koncernomsætning på 12.700 mio. kr. mod ventet 12.779 mio. kr. og 13.429 mio. kr. i samme kvartal året før.

Det viser selskabets kvartalsopdatering for første kvartal.

Omsætningsvæksten var negativt påvirket med 2 procentpoint fra frasalg og negativt med 5 procentpoint fra valuta.

Den organiske vækst var minus 5,0 pct. mod ventet minus 4,8 pct.

I mængder var der tale om en flad udvikling påvirket af sidste år salg af Nordic Getränke. Der var ventet et organisk fald på 0,1 pct.

I opdateringen fremhæver Carlsberg specielt fremgang i bryggeriets premiummærker.

Tuborg-mærket voksede 11 pct. hovedsageligt drevet af vækst i Indien, Kina og Tyrkiet.

Carlsberg-mærket voksede i Asien og Østeuropa, men fald i Storbritannien neutraliserede væksten.

Grimbergen fortsatte en stor vækst og voksedes 12 pct., og Blanc 1664 voksede med hele 44 pct. og havde vækst i samtlige tre regioner.

Topchefen: Vi leverede organisk vækst på 2 pct. i smalt kvartal

Bryggeriet Carlsbergs fastholder forventningerne til hele året i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

Kvartalet er det "mindste" for bryggeriet, og topchef Cees 't Hart er tilfreds med de resultater, som koncernen har opnået i månederne januar, februar og marts.

Det fremgår af hans kommentar til regnskabet.

"I det sæsonmæssige lille kvartal leverer vi en organisk vækst på 2 pct. Væksten i første kvartal er drevet af specialøl og alkoholfrie øl samt den bredt baserede vækst i Asien, som viser, at vores strategi Sail '22 virker," siger koncernchefen i en kommentar til regnskabet.

Forventningerne fastholdes

For 2018 fastholder Carlsberg forventningerne til det organiske driftsresultat (EBIT) i forhold til niveauet realiseret i 2017.

Der ventes uændret en midt-encifret organisk vækst i driftsoverskuddet.

Valuta ventes at påvirke resultatet negativt med 550 mio. kr. mod tidligere minus 450 mio. kr.

Der ventes også fortsat en reduktion af den rentebærende gæld.

Asien leverer klart bedre salg end ventet

Carlsberg havde i første kvartal af 2018 en noget større omsætning i bryggeriets næststørste region – Asien – end ventet af analytikerne.

Omsætningen nåede i kvartalet 3608 mio. kr. mod ventet 3489 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates. I første kvartal 2017 var omsætningen 3415 mio. kr.

"Nettoomsætningen i Asien steg organisk med 16 pct. Rapporteret steg nettoomsætningen 6 pct. Baggrunden er en organisk volumenvækst på 12 pct. og en positiv pris/miks-effekt på 3 pct.," forklarer Carlsberg i regnskabet.

Med til at trække ned var valutamodvind, hvor en svækkelse til blandt andet den kinesiske yuan rammer de rapporterede tal.

"Asien havde en meget stærk start på året. Den rapporterede nettoomsætning voksede med 6 pct., påvirket negativt af valutabevægelser, særligt af valutaerne i Kina, Indien og Laos," skriver Carlsberg.

Østeuropa ramt af lavere salg og valutaknas

Carlsbergs østeuropæiske forretning, herunder i særdeleshed Rusland, hvor Carlsberg er klar markedsleder med en markedsandel på omkring en tredjedel, klarede sig dårligere end ventet i første kvartal.

Østeuropa-regionen kom ud af kvartalet med en omsætning på 1992 mio. kr. mod ventet 2050 mio. kr. ifølge estimater fra Ritzau Estimates. I samme kvartal af 2017 var omsætningen 2329 mio. kr

Den østeuropæiske nettoomsætning faldt organisk 3 pct. i kvartalet drevet af et fald på 6 pct. i de solgte mængder, hvilket til gengæld var trukket op af højere priser.

Carlsberg skriver, at det russiske marked som helhed skrumpede med 4-5 pct. i kvartalet, og dermed har Carlsberg tabt markedsandele i årets første tre måneder, hvilket også var billedet i 2018.

Carlsbergs østeuropæiske region dækker Rusland, Ukraine, Hviderusland, Kasakhstan og Aserbajdsjan.

Forbrugerne sluprer stadig flere alkoholfri øl i sig

Carlsberg-optakt: Fokus på udvikling i premium i svagt kvartal

Pepsi leverer lidt bedre end forventet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også